Recenze: Amazon Kindle Paperwhite 5 2021 – lepší displej a baterie v hlavní roli

• Voděodolnost
  • Port USB-C

Mínusy

• Nepodporuje formát EPUB
  • Absence českého menu
  • Trochu vyšší cena

Kdo čte, ten ví, a proto se dnes budeme věnovat elektronickým čtečkám. Konkrétně se zaměříme na model Amazon Kindle Paperwhite 5. Ale nejdříve si položme otázku, zda má velký smysl si přístroj pro čtení knih kupovat? Přestože (jako například já) možná upřednostňujete klasické papírové knihy, přeci jenom čtečky přináší hned několik výhod. Tahat s sebou při cestování těžké knihy nebaví asi nikoho, v těchto okamžicích se zařízení stane vaším nejlepším přítelem. Elektronické knihy bývají také zpravidla znatelně levnější. Zejména v případě, když jste vášnivým čtenářem, se vám investice do čtečky časem opravdu vyplatí. Kromě ekonomické stránky bychom mohli zmínit i tu ekologickou. Pozitiv je zkrátka mnoho, nyní však již k samotné recenzi.

Cena a úložiště

Loni na podzim Amazon po třech letech aktualizoval svou řadu čteček střední třídy Kindle Paperwhite. Jedná se již o pátou generaci, ta se dočkala malých, ale významných změn. Cena začíná na 4 389 Kč (aktuální nejvýhodnější ceny najdete pod tlačítkem níže). V České republice se prodává pouze verze bez reklam, a to buď s úložištěm 8 GB nebo 32 GB (verze Signature). Kromě většího úložiště se speciální verze Signature může chlubit ještě podporou bezdrátového nabíjení a automatickou změnou úrovně nasvícení. U této verze však počítejte ještě s cca 2 000 Kč navíc. Pokud plánujete číst pouze klasické knihy, menší úložiště v podobě 8 GB by vám mělo bohatě stačit.  Čtečka nepodporuje paměťové karty, jestliže byste tedy chtěli nahrávat i jiné multimediální soubory, možná se poohlédněte spíše po variantě s 32 GB. Součástí balení je kromě samotného přístroje jen nabíjecí kabel USB-C a anglický průvodce.

Design a zpracování

V oblasti designu se žádné inovace proti předchozí verzi nedočkáme, stále se jedná o klasické černém matné provedení. Přestože se v tomto ohledu nic nezměnilo, příliš to nevadí, vzhled čtečky je jednoduchý a elegantní. Samotné rozměry zařízení pak činí 124,6 × 174,2 × 8,1 mm. Přístroj váží 205 g, v případě Signature 208 g. Nejde tedy o nejlehčí dostupnou čtečku, ale ani nejtěžší.

Materiál čtečky je klasicky vyroben z plastu. Odolnost potěší, disponuje krytím IPX8. Po dobu jedné hodiny by tak ve sladké vodě měla vydržet ve hloubce až 2 metry. Čtečka je tak mimořádně chráněná a nemusíte se bát si ji vzít na pláž k moři nebo třeba i do vany.

Displej a baterie

Zde došlo ke zlepšení. Displej, využívající elektronického inkoustu E-Ink, nyní disponuje větší úhlopříčkou 6,8″ a tenčími 10,2mm rámečky. Jemné rozlišení je zachované, hustota bodů zůstává na hodnotě 300 ppi. Nasvícení displeje se také zdokonalilo, nyní ukrývá dokonce 17 diod (místo původních 5). Novinkou je automatické nastavení teplých barev (v případě verze Signature i automatický jas). Maximální jas byl navýšen o 10 %, četba na přímém slunci tedy není problémem. Světelná technologie je zároveň velmi šetrná k vašim očím, což je další plus. Ovládání je výhradně dotykové a velmi intuitivní.

Zdokonalení nastalo i v případě výdrži baterie. Čtečka vám bez dobíjení zvládne fungovat až 10 týdnu, což je skoro dvojnásobná výdrž proti předchozímu modelu (tam šlo o 6 týdnů). Nově se přístroj nabíjí přes univerzální port USB-C místo MicroUSB, což je skvělá zpráva. Čtečku nabijete nejrychleji přes 9W nabíječku přibližně za 2 a půl hodiny. Jak již bylo zmíněno, podporu bezdrátového nabíjení Qi nalezneme jen u verze Signature.

Hardware, konektivita a podpora formátů

Čtečka slibuje až o 20 % rychlejší otáčení stránek oproti předchozímu modelu, to je zapříčiněno novým výkonnějším procesorem.

Samozřejmě nechybí Wi-Fi ani Bluetooth. Wi-Fi modul vám zprostředkuje jednoduchý přístup do virtuálního knihkupectví Amazonu, přes které si knihu snadno zakoupíte i stáhnete. Nemusíte tak složitě stahovat knihy přes počítač a následně je nahrávat do vašeho zařízení. Samozřejmostí je díky Wi-Fi i možnost surfování po internetu. Bluetooth technologie umožňuje například poslech audioknih nebo hudby. Konektor pro sluchátka/jiné audio zařízení sice chybí, ale právě skrze Bluetooth snadno připojíte bezdrátová sluchátka či reproduktor.

Případné zájemce bude jistě zajímat i podpora formátů. Čtečka podporuje AZW, AZW3, BMP, DOC, DOCX, GIF, HTML, JPEG, MOBI, PDF, PNG, PRC a TXT. Zde by mohlo někoho zklamat, že zařízení nepodporuje nejčastěji rozšířený formát EPUB, jenž nabízí široké možnosti přizpůsobení textů.

Závěr

V celé recenzi nezaznělo příliš negativ. A to z toho důvodu, že jich čtečka od Amazonu skutečně příliš nemá. Kromě chybějící podpory formátu EPUB, čímž je Kindle už poměrně dlouho známý, bychom ale přece ještě pár nedostatků zmínili. Jedním z nich je absence podpory českého menu, což by však nemělo bránit možnosti čtení knih v češtině. Dalším negativem by mohla být vyšší cena, s kterou se ale bohužel v případě poměrně nedávné novinky musí počítat. Samozřejmě seženete i slušné čtečky v nižší cenové kategorii, ale pokud pro vás cena není tím nejzásadnějším faktorem, krok vedle koupí dražšího zařízení jistě neuděláte. Poděkují vám za to zejména vaše oči, jelikož dražší čtečky disponují především skvělým displejem a nasvícením. V závěru bychom čtečku Kindle Paperwhite 5 ohodnotili velmi kladně a s čistým srdcem ji doporučili nadšeným čtenářům.