Recenze: Autokamera LAMAX C9 – skvělý společník na cesty

9

Vzhled

8.0/10

Funkce

10.0/10

Kvalita obrazu

9.0/10

Praktičnost

9.0/10

Zpracování

9.0/10

Plusy

  • Jasný obraz
  • Noční režim
  • Databáze radarů

Mínusy

  • Vyšší cena
  • Ovládání menu

 

Společnost LAMAX je na českém trhu trochu černým koněm. Ačkoliv není tak známá jako některé konkurenční společnosti, podařilo se jí českým zákazníkům přinést řadu produktů, které se svou kvalitou mohou směle měřit s těmi nejlepšími. Jestli společnost LAMAX něco charakterizuje, je to různorodost jejích produktů. Zatímco v předchozích letech uvedla společnost na trh především sluchátka a bezdrátové reproduktory, letošní rok se nese ve znamení kamer. A právě ty jsme se pro vás rozhodli vyzkoušet. Jako první jsme si pro naši recenzi vybrali autokameru Lamax C9.

Obsah balení, první dojem a konstrukce

Zařízení k nám do redakce dorazilo v nenápadné krabičce. Samotná kamerka v ní překvapivě zabírala jen asi pětinu prostoru. Zbytek byl totiž vyhrazen pro instalační prvky kamery a poměrně bohaté příslušenství.

Kromě kamery samotné nás nejvíce zaujal držák na sklo s vestavěným GPS modulem. Ten je umístěn na kruhovém pantu, který umožní utáhnutí přísavky na sklo. V zaaretované poloze má GPS modul horizontální podobu souběžnou s předním sklem. Toto řešení zajišťuje nejlepší možný příjem signálu GPS.

Na modulu se navíc nachází také micro USB zástrčka. Díky ní je modul napájený a prostřednictvím kontaktů v kloubu se energie dostane i k samotné kameře. Toto řešení má navíc tu výhodu, že modul i s přívodním kabelem je možné nechat nainstalovaný natrvalo v automobilu a kamerku samotnou si vzít s sebou, podobně jako panel od rádia. Po návratu do vozu stačí kameru připnout bez nutnosti opětovné instalace kabeláže.

Délka kabelu, který je součástí balení, přesahuje čtyři metry a dává tak možnost vést jej v autě takovým způsobem, že nijak nebrání výhledu řidiče a nerozptyluje ho případným kýváním. Na jednom konci kabelu je micro USB konektor, na druhém potom konektor do standardní autozásuvky.

V krabičce je dále také koženkový pytlík, určený pro přenášení kamery samotné, malý hadřík na čistění optiky, čtečka micro SD karet, jež připomíná flash disk, a také několikajazyčný manuál, v němž samozřejmě nechybí čeština.

Samotná kamerka je poměrně nenápadná, vyvedená v černé barvě. Svým vzhledem připomíná malý fotoaparát. Na přední straně má kromě širokoúhlého objektivu také výdech dvou reproduktorů a tlačítko umožňující reset kamery. Zadní části dominuje displej, který není dotykový a má čistě informační funkci. Ovládací prvky, kterých je celkem šest, jsou umístěné na horní straně kamery a na jejím levém boku. Na spodní straně je potom vstup pro micro USB konektor a mikrofon, který nahrává zvuky přímo z kabiny řidiče. Na pravém boku je potom slot pro micro SD kartu.

Funkce a vlastnosti

Hlavní funkcí kamery je nepřekvapivě nahrávání videa. To dokáže díky kombinaci skvělého snímače a optiky ve formátu 2K (tedy 2560 x 1080 pixelů) v záběru 150°. Pokud je kamera umístěna u centrálního zpětného zrcátka, zaznamená díky tomu veškeré dění na silnici před automobilem.

Ihned po zapnutí nám kamera LAMAX C9 oznámila, že je nutné vložit do ní micro SD kartu, bez ní bohužel nepracuje. Svoji vnitřní paměť zařízení bohužel nemá a je nutné tedy společně s kamerou kartu zakoupit. Kameru navíc bohužel není možné připojit přímo k PC. Tedy možné to je, ovšem pouze pro nabíjení. Přenos dat probíhá právě prostřednictvím paměťové karty. Kamera automaticky ukládá veškeré záběry do paměti a pokud je karta naplněna, dojde k přemazání nejstarších záznamů. Vybrané záznamy lze uzamknout jako ochranu před případným vymazáním.

Kromě záznamu obrazu má kamera další funkce, které z ní dělají skvělého společníka na cestách. Díky vestavěnému modulu GPS a databázi úsekových radarů dokáže upozorňovat na místa, kde je dobré dát si pozor na dodržování povolené rychlosti. Stejně tak dokáže hlídat, zda při delší cestě po dálnici nevybočuje vůz z pruhů. V menu je potom možné nastavit maximální rychlost automobilu, na jejíž překročení kamera upozorňuje.

Kamera má databázi radarů 37 zemí Evropy. Společnost LAMAX navíc tuto databázi obnovuje a je možné ji přímo z jejích stránek stáhnout. Stejně tak je možné stáhnout pokyny nebo varování v českém jazyce, defaultní hlas v kameře mluví anglicky. V případě, že se jedná o úsekový radar, na displeji kamery se objeví informace o vzdálenosti do konce měřeného úseku.

Praktická zkušenost

Při našem testování jsme kameru vzali na výlet, abychom si vyzkoušeli její funkce přímo v terénu. Kamera se automaticky aktivuje po zasunutí do držáku (pokud je připojený k zásuvce) a začne nahrávat. Díky tomu není nutné nic mačkat nebo zapínat. To, že jste kameru dobře umístili, oznámí i rozsvícení modré stavové diody. Po vyjmutí se kamera zase automaticky vypne. Zasazení do kolejniček držáku vyžaduje trochu přesnosti, ale při troše cviku s tím není větší problém.

Displej kamery ukazuje kromě aktuálního nahrávaného obrazu také velkými žlutými písmeny aktuální rychlost a kompas, respektive světovou stranu, jejímž směrem se auto pohybuje. Tyto údaje jsou na displeji výrazné, avšak ve výsledném záznamu se údaj o aktuální rychlosti zobrazuje v pravém rohu malým písmem, případně je jeho zaznamenávání možné úplně vypnout.

Co bychom možná trochu vytkli, je poněkud těžkopádné ovládání menu. To není vzhledem k rozložení ovládacích tlačítek příliš intuitivní a museli jsme si na něj zvykat při každém otevření znovu. Naštěstí však stačí v menu udělat první nastavení funkcí, které chcete mít zapnuté nebo vypnuté, a dále není jeho návštěva vůbec nutná.

Samotné nahrávání probíhá v širokoúhlém rozlišení 2560×1080 pixelů, tedy 2K. Díky tomu je možné z videa abstrahovat detaily, jako je poznávací značka automobilu nebo tvář řidiče. Díky nim je možné v případě nehody přesně identifikovat viníka. Kamera skvěle funguje při denním světle nebo večer a v noci ve městě, kde svítí pouliční osvětlení. O něco horší výsledky má kamera v noci na neosvětlené dálnici, kde se musí spoléhat pouze na světla aut. I tak však byly SPZ na okolních automobilech čitelné.

Při naší testovací jízdě jsme vyzkoušeli také funkci detekci radarů. Na stránkách výrobce jsme si stáhli jejich aktuální databázi. Kamera nás díky vestavěné GPS informovala s dostatečným předstihem o tom, že se v místě nachází radar měřící rychlost a dodala k tomu, o jaký typ radaru se jedná. V případě úsekového měření potom informovala o překročení rychlosti jízdy po celou dobu průjezdu.

Závěr

LAMAX C9 je velmi kvalitní autokamerou, která navíc přináší několik zajímavých funkcí, které každý řidič ocení. Díky tomu je dobrým partnerem na cestách a na jízdu s ní si rychle zvyknete. Oceňujeme u ní především jednoduchost ovládání. Stačí ji zacvaknout do držáku, který je sám o sobě velmi dobře vymyšlený, a jet. Trochu kostrbaté ovládání menu jí lze snadno odpustit, protože v něm není nutné dělat změny příliš často.

Díky jasnému obrazu a širokému úhlu záběru dává kamera jistotu, že při případné komplikaci v dopravě jejímu objektivu nic neunikne a bude možné její záběry využít jako důkazní materiál. LAMAX C9 řadí výrobci do kategorie autokamer nejvyšší třídy, což se nám během testů potvrdilo. S tím souvisí i cena, která se v současnosti pohybuje okolo 4500 Kč. Za ni získáte spolehlivého parťáka na cestu, který je schopný předejít problémům a pomůže, když je potřeba.

Testovací video:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.