Recenze: Fujifilm Instax Mini EVO – nostalgie v podobě mechanické páčky

• Kvalita snímků

Mínusy

• Absence českého menu
  • Micro USB
  • Čitelnost na slunci
  • Malá tlačítka

Navzdory všem výhodám, které přináší digitální fotografie, se kouzlo analogu z našeho světa zcela ještě nevytratilo, naopak se filmové snímky čím dál tím více vrací do módy. V dnešní recenzi se proto zaměříme na zařízení Fujifilm Instax Mini EVO, jehož prodej v České republice začal teprve v únoru. Jedná se o hybridní vlajkový model, navazující na Instax mini LiPlay. Samozřejmě se dočkáváme vylepšení, ať už v podobě lepších funkcí či vyšší kvality tisku. Nejen že zařízení kombinuje instantní fotografii s možností digitálních úprav na svém 3″ LCD displeji, lze jej však využít i pro tisk obrázků nacházejících se v úložišti vašeho telefonu. Za Instax zaplatíte přibližně 5 000 Kč (aktuální nejvýhodnější ceny najdete pod tlačítkem níže), což už není zrovna málo. Jestli se vám koupě vyplatí, se dozvíte níže.

Design a zpracování

Obsahem balení je kromě Instaxu i podrobný návod v několika jazycích (včetně češtiny), látkový popruh a nabíjecí kabel microUSB–USB-A kabel. Nejen svým černo-stříbrným retro designem, ale i svými detaily (páčka pro spuštění tisku, volič objektivu/filmu) zařízení připomíná klasické analogové fotoaparáty z minulého století. Na rozdíl od starých těžkých analogů zde počítejte s plastovým zpracováním, pouzdro pro přenášení je tedy za nás nutností. Zařízení se vám s rozměry 122,9 × 87 × 36 mm vejde i do menší kabelky, ale něco přeci jen váží, konkrétně 285 gramů.

Filmy, které lze do Instaxu umístit, jsou přizpůsobené pro focení na výšku. Pokud však občas chcete vyfotit něco i na šířku, nebudete mít problém, k dispozici jsou totiž dvě spouště-jedna na přední části a druhá na horní hraně zařízení.

Na přední straně se nachází otočný objektiv, s jehož pomocí přepínáte filmové režimy. Nesmíme zapomenout ani na důležité prvky jako je hledáček, blesk s červenou diodou a přepínač ON/OFF. V horní hraně jsou umístěná tlačítka pro změnu efektu/režimu snímku, mechanická páčka a zásuvka pro externí blesk. Na spodní hraně pak naleznete dva otvory-port microUSB a slot pro microSD karty. V zadní části fotoaparátu je již zmiňovaný 3″LCD displej (na přímém slunci počítejte s horší čitelností displeje). Dále zde najdete posuvník pro zandání/vyndání filmu, tři ovládací tlačítka a směrový ovladač s tlačítkem OK.

Fotografický výstup a technické parametry

Fotoaparát disponuje snímačem o velikosti 1/5″ a 5 Mpx objektivem s ohniskem 28 mm a clonou f/2. Citlivost nastavíte v rozmezí ISO 100–1600, čas závěrky se pohybuje od 1/4 až 1/8000 s. Nechybí ani korekce expozice od -2 do +2 EV, blesk se dobije cca za 6,5 s a jeho efektivní dosah činí 0,5 – 1,5 m.

Interní paměť vám uchová cca 45 fotek. Pokud je to pro vás málo, úložiště navýšíte zakoupením SD karty o maximální kapacitě 1 GB (přibližně 850 snímků).

Proti svému předchůdci se Instax Mini Evo chlubí dvojnásobným rozlišením expozice, a tedy i vyšší kvalitou tisku. Snímek o rozměrech 62 × 46 mm je ostrý, sytý a vypadá opravdu slušně. Při tištění si lze vybrat z dvou režimů tisku. Režim Instax Rich zvýrazní teplé odstíny, zatímco režim Instax Natural podtrhne ty přirozené. Závisí na vašich preferencích, podle nás výstupy fotografií a u obou režimů vypadají velmi pěkně. Tisk jedné fotografie trvá přibližně 16-23 s, záleží na zvoleném režimu. Na jedno nabití pořídíte přibližně 100 snímků, zařízení pak plně dobijete za 2,5 hodiny.

Velice nás potěšila kvalita fotografie u režimu Makro, který lze využít na objekty do vzdálenosti cca 1,5 m. Pochvalu si zaslouží i blesk. Vytištěný snímek vás vyjde cca na 20 kč, u speciálních filmových edicí počítejte s částkou o trochu vyšší. Nejvýhodnější je si filmová balení kupovat po více kusech.

Co se týče dalších úprav, lze si vybrat z 10 objektivových filtrů (Normal, Vignette, Soft Focus, Blur, Fisheye, Color Shift, Light Leak, Mirror, Double Exposre a Half-Frame) a z 10 filmových efektů (Normal, Vivid, Pale, Canvas, Monochrome, Sepia, Yellow, Red, Blue a Retro). Vytvoříte tak až 100 nejrůznějších kombinací. Tyto úpravy musíte provést před pořízením snímků. Možnosti vložení speciálních rámečků či QR kódu s nahranou zvukovou zprávou se narozdíl od mini LiPlay u tohoto zařízení nedočkáme.

Ergonomie a mobilní aplikace

U fotoaparátu nelze nezmínit ergonomii. Ta u instantních fotoaparátů nebývá příliš složitá, zde by vás však mohlo zaskočit množství tlačítek. Postupem času se naučíte zařízení dokonale ovládat, konec konců nejedná se o žádný složitý fotoaparát. Vytkli bychom však velikost tlačítek, ta by vám za horších světelných podmínek mohla působit malé obtíže. Skvělá je naopak natahovací páčka, která má připomínat navíjení filmu. Zde samozřejmě neslouží pro navíjení ale pro rychlý a jednoduchý tisk. Samospoušť si lze spustit i přes telefon, což je praktické pro pořizování skupinových fotografií. Chybí nám české menu.

Telefon s fotoaparátem propojíte klasicky přes Bluetooth, aplikace je dostupná pro Android i pro iOS. Funkce DIRECT PRINT zajistí možnost využití fotoaparátu jako tiskárny pro tisk fotografií z vašeho telefonu. Funkce SAVE PRINTED IMAGES uloží snímky, které jste vytisknuli Instaxem, do vašeho smartphonu jako digitální fotku s rámečkem. Snadno ji tedy můžete ve vysoké kvalitě sdílet například na sociálních sítích. Váš smartphone lze využít i jako hledáček. Celkově mobilní aplikaci hodnotíme velmi kladně, je přehledná, praktická a nabízí další možnosti úpravy fotografie.

Závěr

Instax Mini EVO se Fujifilmu skutečně povedl. Designu, funkcím, aplikaci ani pořízeným snímkům nelze nic vytknout, jedná se o špičkový polaroid, který se nemá proč stydět. Lze si pořídit polaroid i za menší částky, například do dvou tisíc korun. Tam však zapomeňte na nesčetné množství funkcí a na úložiště. Snímek vám vyjede sám automaticky po stisknutí spouště. Otázkou je, zda tento moment překvapení, jestli se fotka povedla či ne, není tím, co je na analogu tak krásné a kouzelné. To už necháme na vás. Mini EVO od nás každopádně za své schopnosti získává palec nahoru.