Recenze: Sencor Scoter One 2020 – česká elektrická koloběžka potěší výkonem i cenou

0.00
9

Design

9.0/10

Výkon

9.0/10

Pocit z jízdy

10.0/10

Mobilní aplikace

8.0/10

Plusy

  • Cena
  • Výkon (uveze až 120 Kg)
  • Integrované vybavení
  • Výborná pro pohyb ve městě

Mínusy

  • Vyšší váha ztěžuje transport
  • Při nižším stavu baterie klesá výkon

Jedním z moderních dopravních prostředků dneška jsou malé skládací elektrické koloběžky. Tento dopravní prostředek společnost rozděluje. A to především kvůli jejich invazi do veřejného prostoru ze strany pronajímatelských společností a poměrně vysoké ceně za jejich zápůjčku. To, že o tyto stroje někdy ve městech doslova zakopáváme, jim však rozhodně neubírá na zajímavosti. Některé z nich dávají v městském prostředí skutečně smysl.

V naší redakci jsme si mohli na vlastní kůži vyzkoušet novou elektrickou koloběžku Scooter One 2020 od českého výrobce Sencor, která nás mile překvapila nejen svou cenou, ale také výkonem a vlastnostmi. Ale to bychom přebíhali, pojďme popořádku.

Balení a první dojmy

Krabice, ve které nám koloběžka Scooter One do redakce dorazila, byla jedna z největších a nejtěžších, jakou jsme tu kdy měli. Důvod je nasnadě, koloběžka je uvnitř složená téměř celá, stačilo nasadit řídítka, utáhnout pár šroubů a koloběžka byla připravena k provozu. Sencor si zaslouží pochvalu za to, že v balení byly všechny potřebné klíče nejen pro základní uvedení koloběžky do provozu, ale také pro případný další servis.

Konstrukce koloběžky je opravdu bytelná a tomu nasvědčuje i její váha – 12,5 kilogramu. Její výhodou je, že ji lze kdykoliv složit a díky popruhu, který je součástí balení, ji také relativně pohodlně přenášet na rameni nebo vynést pár schodů. Toho přenášení ale naštěstí není potřeba moc, protože kdykoliv to jde, vyplatí se na Scooteru One jet.

Konstrukce a design

Jak jsme psali v předcházející kapitole, koloběžka Scooter One je opravdu robustní a unese i uživatele vážícího 120 kilogramů. Jeden z našich redaktorů, který si koloběžku obzvlášť oblíbil, váží přes sto kilogramů a koloběžka s tím neměla v žádném případě problém. Jedinou nevýhodou může být fakt, že řídítka koloběžky nejsou uzpůsobená k častému sundávání, a tak je koloběžka stále poměrně široká.

Základem plynulé jízdy koloběžky je dvojce bezdušových kol s průměrem 8,5 place. Tato kola mají výhodu, že dobře tlumí nerovnosti a zároveň nepotřebují žádný servis. Díky speciální konstrukci není ani nutné se obávat defektu. Koloběžka díky nim a vyššímu nášlapu zvládne i nástrahy města, jakými jsou zvýšené obrubníky.

 

Vepředu i vzadu jsou kola opatřena blatníky, takže není problém jezdit ani na mokrém povrchu nebo za deště. Pozitivně hodnotíme i bezpečnostní prvky, jako je přední a zadní světlo vestavěné přímo do těla koloběžky. Zadní červené světlo dokonce bliká při stisknutí brzdy. Stupátko koloběžky je vybaveno protiskluzovým povrchem a je široké a pohodlné. Ve výbavě nechybí ani stojánek, klipsna na zavěšení batohu nebo malá taštička na nejnutnější věci a nářadí.

Mile nás potěšil také tachometr, který je umístěn ve středu řídítek a je součástí těla koloběžky samotné. Kromě aktuální rychlosti zobrazuje také stav nabití stroje. Displej je jednouchý digitální a lze ho přečíst i na přímém slunci. Tachometr se stejně jako celý systém koloběžky zapíná dlouhým stisknutím tlačítka, které je poblíž. Krátké znovustisknutí potom aktivuje přední světlo. Na řídítkách je dále zvonek a páčka, která funguje jako plynový pedál, pomocí kterého lze určit rychlost koloběžky.

Jízda a výkon

O pohon koloběžky se stará elektromotor pohánějící zadní kolo. Výkon motoru lze plynule regulovat na řídítkách. Povedeným bezpečnostním prvkem je aktivace motoru při minimální rychlosti koloběžky nikoliv ze stoje. Jednoduše je nutné se odrazit (nebo rozjet z kopce), a pak teprve začne motor zabírat.

Maximální rychlost koloběžky při motorovém pohonu je 25 km/h, přičemž tento údaj je možné upravit v mobilní aplikaci (k té se dostaneme v následující kapitole našeho testu). Z kopce se pochopitelně rozjede koloběžka rychleji. Do kopce pak pochopitelně zpomaluje a do prudších z nich je nutné občas přišlápnout nohou a koloběžce pomoci. I to však pomáhá, protože kopce jsou pro koloběžky často velký problém a vyžadují opravdu intenzivní šlapání, to u Scooteru One opravdu nutné není.

Důležitou součástí koloběžky je brzda. Ta je hned dvojitá – první a hlavní je umístěna na zadním kole a má kotoučovou konstrukci. Druhá sekundární brzda pomáhá brzdit elektrický motor. Brzda funguje spolehlivě a plynule. S koloběžkou se dá zastavit na krátké vzdálenosti a bez zbytečného trhnutí.

Důležitou kapitolou je výdrž baterie. Ta má kapacitu 7,5 Ah a Sencor v technických údajích udává její dojezd 25 Km. Tuto vlastnost ovlivňuje pochopitelně váha jezdce, redaktor s váhou okolo 100 Kg si užil na koloběžce přibližně 18 kilometrů jízdy po městě a po rovině v kopcích Brd, se pak dojezd zkrátil na 14 kilometrů. Jedinou výtku bychom mohli mít k tomu, že s klesajícím nabitím baterie se snižoval také výkon koloběžky samotné.

Samotná jízdy na koloběžce je příjemným zážitkem s výjimkou jízdy po kočičích hlavách. Absence jakéhokoliv odpružení je znát a ruce na řídítkách dostávají opravdu zabrat. Ale to je jediná vada. Jízda je jinak příjemná, koloběžka dokáže zrychlit, ale nikdy ne tolik, aby byla svému řidiči nebo okolí zvlášť nebezpečná. Dá se s ní přesně manévrovat a dokáže si poradit s nižšími obrubníky i retardéry.

Aplikace

Pokud si chcete možnosti koloběžky Scooter One 2020 užít opravdu naplno, je vhodné ji propojit s mobilním telefonem prostřednictvím aplikace. Není to bezpodmínečně nutné, avšak otevřou se tak další možnosti. Připojení je jednoduché, stačí nainstalovat aplikaci, která koloběžku po jejím zapnutí vyhledá. Následně je dobré vložit heslo, aby se k aplikaci nepřipojil nikdo cizí.

A co aplikace nabízí? Na jedné straně jsou to informace o aktuálním stavu koloběžky (počet najetých kilometrů, přesný stav baterie, plánovaný dojezd nebo aktuální rychlost) a statistky (průměrná rychlost a podobně), na druhé straně potom aktuální funkce.

 

U Scooteru One 2020 je tak možné zapnout si omezovač rychlosti nebo změnit nastavení systému ze sportovního (rychlejší jízda) na klasické (delší dojezd) a obráceně. Dále je tu možnost automatického tempomatu, který udržuje rychlost koloběžky, pokud překročí určitou hladinu. Zajímavou možností je také krátkodobý zámek – ten způsobí zablokování zadního kola koloběžky a také to, že když se strojem někdo manipuluje, ozývá se nepříjemné pískání, které vzbudí pozornost okolí.

Závěr

Pokud uvažujete o osobní elektrické koloběžce, je Sencor Scooter One 2020 dobrým odrazovým můstkem. Nabízí v sobě spojení dostupné ceny (7 999 Kč) a dobrých jízdních vlastností. Po chvilce cviku se na ní bude každý řidič cítit v městském prostředí jako ryba ve vodě. Konstrukce i motor si navíc poradí i s vyššími váhovými kategoriemi. Koloběžce nelze téměř nic vytknout, a pokud hledáte pohodlný způsob klidné dopravy po městě, je pro vás Sencor Scooter One 2020 dobrou volbou.