Společnost Hybrid Air Vehicles plánuje v roce 2020 návrat velkých vzducholodí

Mnoho odborníků na letecký provoz předpovídá, že vzducholodě, které jsou pro nás dnes spíš historickými relikty, se v pozměněné podobě vrátí na oblohu a doplní tak stávající vozový park leteckých společností. V roce 2014 se jedna z prvních vzducholodí lehčích než vzduch vznesla nad Británií od té doby jsme se však o jejím dalším osudu příliš novinek nedozvěděli.

Server The Guardian přinesl o víkendu zprávu, že prototyp použití k první prezentaci a testům již nepoletí, avšak společnost Hybrid Air Vehicles plánuje vyrobit další, vylepšené modely, které by se v blízké budoucnosti mohly stát součástí běžného letového provozu.

Konstrukce vzducholodi, která je přezdívaná „Flying bum“ vychází z prototypu amerického vojenského zařízení Airlander 10 vyvíjeného od roku 2010. Armáda zvažovala využití vzducholodí pro průzkum a zásobování. Po omezení vojenského rozpočtu však muselo letectvo tento projekt zastavit a jeho výsledky zakoupila právě britská společnost Hybrid Air Vehicles.

Konstrukce vzducholodi je vytvořena z odolných materiálů jako jsou uhlíková vlákna, kevlar a mylar. K plnění je používané hélium a pro udržování správného směru letu, přistávací a vzletové manévry využívá sílu několika vznětových motorů.

Nový vylepšený model vzducholodě Airlander 10 by měl být poprvé otestován v příštím roce. Jeho změny jsou navrženy tak, aby lépe vyhovoval potřebám civilních cestujících, respektive přepravě materiálu.

Jedním z hlavních cílů společnosti Hybrid Air Vehicles je zvýšit důvěru veřejnosti ve vzducholodě. Ty přestaly v létat ve čtyřicátých letech po několika tragických nehodách. Ani testování Airlanderu 10 se neobešlo bez menších kolizí.

Zdroj: theguardian.com