Společnost RAND Corporation navrhla globální pravidla pro popis provozu autonomních automobilů
Autonomní auta se pomalu stávají běžnou součástí provozu v některých amerických městech (byť zatím v testovacím provozu). Společně s jejich nasazením do běžné dopravy se čím dál tím více mluví o potřebě standardizace vizuálních podnětů, kterými by auta komunikovala se svým okolím (ostatními řidiči, cyklisty, chodci atd.).
Problém je, že výrobci, či v současnosti spíše vývojáři autonomních technologií jsou konkurenti a není pro ně jednoduché najít společný jazyk. Pokud se však mají stát autonomní technologie běžnou součástí silničního provozu, bude bezpodmínečně nutné, aby se jejich bezpečnostní prvky standardizovali a začali víc komunikovat s okolím.
Zároveň je také potřeba vytvořit obecnou metodiku, kterou by bylo možné popsat bezpečnost autonomních řídicích systémů, tak aby o nich byli běžní lidé schopni přemýšlet v reálných souvislostech a lépe si na ně zvykli.
Odborníci na dopravu se shodují, že vzhledem ke stavu technologií a jejich neustálému vývoji, dnes není problém autonomních aut v nich samých, ale v tom, že je nutné, aby si na ně společnost zvykla a brala je jako běžnou součást každodenní reality.
Společnost RAND Corporation, nezisková organizace podporovaná americkou vládou, vysokými školami, korporacemi i soukromími osobami, zveřejnila dokument o rozsahu 91 stran, jak by podle ní mohla obecná pravidla pro provoz, komunikaci a specifikace autonomních vozů vypadat.
Dokument vyžaduje po společnostech, které by se chtěli do autonomního provozu zapojit, mimo jiné sdílení některých dat a naopak jim nabízí zastřešující srozumitelný standard. Je nepravděpodobné, že by na tato pravidla přistoupily, bez jakékoliv změny všechny společnosti, avšak je jedním z prvních větších konceptů, který by se mohl v budoucnu prosadit.
Zdroj: rand.org