Společnost ZeroAvia plánuje do roku 2022 přinést na trh letadlo pro lety na krátké vzdálenosti, které léta na vodík

Společnost ZeroAvia si rozhodně neklade malé cíle. Tvrdí totiž, že má ambice změnit leteckou dopravu na krátké vzdálenosti. Pomoci by jí v tom měla unikátní letadla pro 10 – 20 cestujících, která nebudou využívat klasický tryskový pohon, ale budou poháněna vodíkem. Díky tomu by kromě nižších nákladů měly tyto stroje dosáhnout téměř nulových emisí uhlíků, což by v dopravě, která je považovaná za jednoho z nejhorších znečišťovatelů planety bylo opravdu průlomové.

Společnost má v současnosti za sebou několik úspěšných testovacích letů svého stroje třídy Piper M. Jeho výbava stačí na přepravu pasažérů a zavazadel o celkové hmotnosti 2 tuny. Ve výbavě má stroj šest sedadel ve třídě srovnatelné se standardem business class. Jedná se tak o největší letadlo světa, které létá bez využití fosilních paliv. V budoucnu by podobná letadla mohal zajišťovat lety ve vzdálenostech do 500 mil (tedy přibližně 800 km).

Klíčovým momentem pro společnost ZeroAvia bylo povolení zkušebních letů, které získala od Federální letecké komise začátkem roku. Od té doby společnost podnikla řadu zkušebních letů, které mimo jiné pomáhají odladit systém spotřeba paliva tak, aby byl co nejefektivnější.

Vodíkový pohon stojí v současnosti trochu ve stínu boomu elektromobility, která je však závislá na bateriích. Právě ty rozvoj tohoto odvětví nejvíce brzdí a podle kritiků jsou jeho výraznou slabinou. Výroba baterií je poměrně náročná a podle některých velmi neekologicku.

Létání spotřebovává oproti většině ostatních způsobů dopravy velké množství energie. Ne že by letadla na elektrický pohon neexistovala, jedná se však především o motorové větroně nebo kluzáky, limitované počtem míst, které jsou navíc relativně pomalé. Vodík by tak v oblasti letectví opravdu mohl mít budoucnost.

Zdroj: cnet.com