Foto: Otechnice

Videorecenze: Srovnávací test elektrokoloběžek – LAMAX, SENCOR, XIAOMI a ROADSTAR

Chcete si koupit elektrokoloběžku, ale nevíte jakou a potřebujete poradit s výběrem? Dobrá zpráva pro vás, podívali jsme na 4 modely do 10 000 Kč a srovnali jejich technické parametry i jízdní vlastnosti.

Testované modely

  • LAMAX S7500 PLUS (1.místo)
  • SENCOR ONE (2.místo)
  • XIAOMI Mi ESSENTIAL (3.místo)
  • ROADSTAR ECO CITY PRO E9 (4.místo)

Poměřili jsme je ve čtyřech základních srovnáních a následně test vyhodnotili:

  1. Základní technické parametry
  2. Test jízdních vlastností……akcelerace, síla motoru, maximální dojezd, komfort jízdy
  3. Design a vybavení koloběžky
  4. Dílenské zpracování
  5. Výsledky testu

Ještě před samotným hodnocením je důležité říct, že všechny elektrokoloběžky jsme testovali ve stejných podmínkách, tedy na stejném terénu a také za stejného počasí.

Základní technické parametry

Výkon testovaných elektrokoloběžek byl velmi podobný – SENCOR ONE, LAMAX S7500PLUS a ROADSTAR ECO CITY PRO E9 disponují motorem o výkonu 350W. Ze zkušenosti víme, že většinu kopců tento výkon motoru zvládne. Jediná elektrokoloběžka  XIAOMI Mi ESSENTIAL má jiný výkon a to pouhých 250W.

Kapacita baterií udávaná výrobci je u modelů SENCOR ONE a LAMAX S7500PLUS 7,5Ah. O 0,3 vyšší kapacitu a tedy 7,8Ah má model ROADSTAR ECO CITY PRO E9. Zcela nejnižší kapacitu baterie má pak model XIAOMI Mi ESSENTIAL a to pouze 5,2Ah. Samozřejmostí u všech koloběžek je lithiová baterie.

Určitě vás bude zajímat dojezd, který je u koloběžky velmi důležitý. U modelů SENCOR ONE a LAMAX 7500PLUS výrobce udává 25km. Elektrokoloběžka ROADSTAR ECO CITY PRO E9 má udávaný dojezd 28km a nejméně má pak psaný dojezd  model XIAOMI Mi ESSENTIAL a to jen 20km. Pokud se, ale nechystáte na cestu z Prahy do Brna, tak ve městě vám dojezd u všech čtyřech modelů určitě vystačí.

Všechny koloběžky mají stejné rozměry kol a to 8,5“ (21,5cm). Co někteří z vás ocení, jsou bezdušové tzv. perforované pneumatiky, které nabízí modely SENCOR ONE, LAMAX 7500PLUS a ROADSTAR ECO CITY PRO E9. Nestane se vám, že píchnete pneumatiku, na druhou stranu komfort z jízdy je u klasických nafukovacích kol s duší příjemnější. Tyto nafukovací pneumatiky nabízí, z našich testovaných modelů, jen XIAOMI Mi ESSENTIAL.

U všech modelů se o vaši bezpečnost postarají také duální brzy, které kombinují elektrickou a mechanickou kotoučovou brzdu. Pokud se chystáte jezdit i po nerovném terénu, jistě budete rádi za odolnou hliníkovou konstrukci, která se postará o pohodlí při jízdě. Model ROAD STAR má ještě navíc zadní odpružení.

Tabulka všech parametrů

Parametry Sencor One Xiaomi Mi Essential LAMAX S7500 PLUS Road Star
ECO CITY PRO E9
MOTOR 350 W 250 W 350 W 350 W
BATERIE 7,5 Ah 5,2 Ah 7,5 Ah 7,8 Ah
HMOTNOST v kg 12,5 kg 12 kg 13 kg 13 kg
MAXIMÁLNÍ ZATÍŽENÍ 120 kg 100 kg 100 kg 125 kg
MAXIMÁLNÍ DOJEZD 25 km 20 km 25 km 22-30 km
MAX. RYCHLOST 25 km/h 20 km/h 25 km/h 25 km/h
TEMPOMAT ANO ANO ANO ANO
KOLA – velikost 8,5″ 8,5″ 8,5″ 8,5″
KOLA – typ perforovaná (bezdušová) nafukovací perforovaná (bezdušová) perforovaná (bezdušová)
BRZDY Kotoučová Kotoučová Kotoučová Kotoučová
ODPRUŽENÍ NE NE NE ANO – zadní
LIGHTS LED LED LED LED
LCD DISPLAY ANO ANO ANO ANO

Test jízdních vlastností

Akcelerace a síla motoru
V této kategorii jsme se u elektrokoloběžek zaměřili na sílu motoru a zrychlení. Při testování jsme měli zapnutý sportovní režim, všechny koloběžky měly tedy výkon nastavený na maximum.

Žádným překvapením nebyla elektrokoloběžka XIAOMI Mi ESSENTIAL, která má nejslabší výkon (250W) a tudíž byla nejpomalejší a při větším stoupání měla problémy kopec vůbec vyjet. Pokud, ale jezdíte spíše po rovince nebo v mírných stoupáních, tak pro vás bude dostačující.

Na bronzovém místě se umístila elektrokoloběžka ROADSTAR. Při akceleraci na 50m dosáhla v porovnání s modely LAMAX a SENCOR jen o něco málo pomalejšího času (11,7 s), ale výkon motoru značně pokulhával zejména v jízdě do kopce.

Nejlépe skončily modely LAMAX S7500PLUS a SENCOR ONE. Obě koloběžky dosáhly při akceleraci na 50m stejného času (11,2s) a kopce zvládly vyjet bez větších komplikací.

V této disciplíně jsme byli překvapeni tím, že totožný parametr výkonu nezaručuje, že elektrokoloběžka bude mít stejné zrychlení nebo sílu motoru, i když by to tak mělo být.

MODEL LAMAX S7500 PLUS SENCOR ONE ROAD STAR ECO CITY PRO E9 XIAOMI Mi ESSENTIAL
ZRYCHLENÍ 1 1 2 3
SÍLA MOTORU 1 1 2 3
CELKOVÉ POŘADÍ 1 1 2 3

 Maximální dojezd

Kam až s elektrickou koloběžkou dojedete, záleží na kapacitě baterie. Všichni prodejci udávají tzv. max. dojezd za ideálních podmínek. Proto by vás nemělo překvapit, když se reálná dojezdová vzdálenost v mnoha případech sníží až na polovinu. Vlivy, které ovlivňují skutečný dojezd, jsou váha jezdce, profil trati (rovina vs. kopec) a také zvolený režim jízdy (Eco vs Sport). Je velký rozdíl, jestli na koloběžce jede člověk o hmotnosti 60kg nebo 90kg nebo zda s koloběžkou jedete po rovině ve městě nebo zdoláváte nějaká větší převýšení.

I u námi testovaných koloběžek se reálný dojezd lišil, byť mají v základních parametrech udávaných výrobci stejná nebo podobná čísla.

Nejdelší dojezd měla koloběžka LAMAX S7500 PLUS, která ujela vzdálenost 21km. Na druhém místě se 19km umístila koloběžka SENCOR ONE. O 1,5km méně a tedy 17,5km ujela koloběžka ROADSTAR, což bylo překvapení, vzhledem k tomu že má ze všech testovaných modelů největší kapacitu baterie. Na posledním místě skončila XIAOMI s 13,5km. Je ovšem  férové říct, že má také nejmenší kapacitu baterie.

MODEL LAMAX S7500 PLUS SENCOR ONE ROAD STAR ECO CITY PRO E9 XIAOMI Mi ESSENTIAL
REÁLNÝ DOJEZD 21 km 19 km 17,5 km 13,5 km
CELKOVÉ POŘADÍ 1 2 3 4

Jízdní komfort

Jízdní komfort ovlivňuje mnoho faktorů a to jak existence předního nebo zadního odpružení, použití bezdušových nebo nafukovacích pneumatik nebo také velikost nášlapné desky. Pouze jeden z námi testovaných modelů disponuje zadním odpružením a tím je model ROADSTAR ECO CITY PRO E9. Díky tomu tento model o něco málo lépe žehlí nerovnosti a z toho důvodu se umístil na prvním místě…..nicméně tento rozdíl není nijak zásadní.

Druhé místo obsadily modely LAMAX 7500PLUS  a XIAOMI Mi ESSENTIAL. Elektrokoloběžka LAMAX nemá sice odpružení, ale tento nedostatek nahrazuje nejširší a nejdelší nášlapnou deskou, kde si můžete lépe a pohodlněji poskládat nohy. Společně s modelem ROADSTAR má  řídítka ve vzdálenosti 114cm od země, takže se nemusíte ohýbat a na koloběžce se Vám jede o něco pohodlněji. Koloběžka XIAOMI má jako jediná nafukovací pneumatiky, které jsou při jízdě po nerovnostech pohodlnější, ale bohužel má tento model užší a kratší nášlapnou desku a také řídítka jsou o něco kratší a níže položená než u modelů LAMAX a ROADSTAR (112cm od země).

Na posledním místě skončil model SENCOR. Tato koloběžka nemá žádné odpružení, má užší a kratší nášlapnou desku a řídítka, z mého pohledu, až moc nízko od země (pouhých 107cm). Zároveň jsem při jízdě cítil poměrně značnou nestabilitu vycházející z přední části koloběžky.

Malý tip pro vás – pokud řešíte pneumatiky, tak doporučuju spíš bezdušové, které koloběžce  zaručují nesmrtelnost. Nebudete muset nikdy řešit defekt pneumatiky, protože píchnout pneu je celkem snadné. Při jízdě po nerovnostech je sice méně komfortní, ale rozdíl není nijak zásadní.

MODEL ROAD STAR ECO CITY PRO E9 Xiaomi Mi Essential LAMAX S7500 PLUS Sencor One
JÍZDNÍ KOMFORT 1 2 2 4
CELKOVÉ POŘADÍ 1 2 2 3

Design a vybavení koloběžky

Tato oblast je velmi subjektivní, takže nabízím svůj pohled. Všechny koloběžky mají až na malé odlišnosti stejný konstrukční design, proto budeme hodnotit jen barevné zpracování, LCD display, případně doplňky jako je zvonek, gripy na řídítkách atd.

Na každé koloběžce, kterou jsem testoval najdete zvonek, zadní kotoučovou brzdu, stojánek, předním a zadním LED světlo a LCD display. Manipulace při skládání je velmi jednoduchá a celková váha je kolem 13kg – tyto vlastnosti oceníte hlavně ve veřejné dopravě, jakmile potřebujete koloběžku rychle a jednoduše složit.

Dnešní doba si také žádá mobilní aplikaci, kde můžete sledovat veškeré jízdní statistiky, zamykat koloběžku, nastavit si tempomat, přepínat rychlostní režimy, nastavit si max. povolenou rychlost, sledovat stav baterie nebo zbývající dojezd. Aplikaci najdete u každé koloběžky z našeho testu.

V této kategorii se na stupni vítězů umístila elektrokoloběžka LAMAX a to díky barevnému provedení a celkově největším rozměrům (řídítka, nášlapná deska, viz. bod jízdní komfort). Co se dá naopak vytknout je provedení LCD displeje, který kombinuje LCD a LED obrazovku.

Ostatní modely si jsou velmi podobné, tak je těžké určit, jejich umístění. Zde tedy je opravdu pouze můj subjektivní názor.

MODEL LAMAX S7500 PLUS Xiaomi Mi Essential Sencor One ROAD STAR ECO CITY PRO E9
JÍZDNÍ KOMFORT 1 2 3 3
VYBAVENÍ KOLOBĚŽKY 2 1 1 1
CELKOVÉ POŘADÍ 1 2 3 3

Dílenské zpracování

Tuto část vezmeme trochu detailněji, protože materiály a zpracování mohou velmi zásadně ovlivnit kvalitu i životnost elektrokoloběžky. Na první pohled jsou koloběžky stejné, ale když se podíváme více pod pokličku, tak se výrazně liší. Jde především o spodní část, srdce samotné koloběžky, ve které je uložena baterie a řídící jednotka.

Elektrokoloběžky  SENCOR ONE, XIAMOMI Mi ESSENTIAL a ROAD STAR ECO CITY PRO E9 mají tuto spodní část zakrytou poměrně tenkým kusem plastu. Tento plast kryje nejexponovanější místo celé koloběžky, které je při denním provozu vystaveno nárazům od kamenů, přejezdů přes obrubníky a různé jiné nerovnosti, které mohou tento plastový kryt poškodit. Toto řešení mě vzhledem k důležitosti baterie a řídící jednotky celkem překvapilo.

Dle mého názoru je jen otázka času kdy se tento kryt prorazí nebo popraská, případně se povolí šrouby nebo vznikne jiná netěsnost, díky které do prostoru baterie a řídící jednotky začnou vnikat nečistoty a voda. Těsnění kabelů je pak řešeno silikonem, ale zpracování není příliš důkladné a i pouhým okem jsou viditelné milimetrové dírky, které mohou nečistoty pustit dovnitř. Tímto vzniká veliké riziko, že se elektrokoloběžka nenávratně poškodí a oprava vás pak může stát i několik tisíc korun. U modelu ROADSTAR jsem si také všimnul,  nedostatečně přidělaného zadního blatníku, který se při jízdě na hrbolaté cestě třese a tím vydává nepříliš příjemný zvuk.

Po kontrole těchto třech modelů jsem byl mile překvapen, že koloběžka LAMAX S7500 PLUS má toto krytí baterie a řídící jednotky řešeno zcela jinak a mnohem důmyslněji. Celá spodní část je uložena v plechové schránce. Po odstranění vrchní gumové protiskluzové podlážky, je kryt připevněný šroubky. Pod tímto krytem je ještě těsnění, které chrání celou elektroniku koloběžky. Všechny kabely jsou navíc důkladně zality silikonem, který nepropustí žádný prach ani vlhkost.

Myslím, že právě kvalita zpracování je velmi důležitým faktorem a věcí, na kterou by se měl každý zákazník před samotnou koupí zaměřit, jelikož u koloběžky za téměř 10 000 Kč určitě očekáváte, že vydrží více jak 2 roky a ne, že přestane fungovat po pár jízdách.

V této oblasti tedy jednoznačně vítězí elektrokoloběžka LAMAX S7500 PLUS, která je mnohem sofistikovaněji zpracovaná než ostatní modely.

Na druhém místě skončila elektrokoloběžka XIAOMI, která mi přišla o trošku lépe zpracovaná než modely SENCOR a ROADSTAR, které při testování vykazovaly největší nedostatky.

Důležité upozornění: Do krytu baterie nikdy nezasahujte, abyste nepoškodily řídící jednotku nebo baterii elektrokoloběžky a zároveň tím porušili záruční podmínky.

MODEL LAMAX S7500 PLUS Xiaomi Mi Essential Sencor One ROAD STAR ECO CITY PRO E9
DÍLENSKÉ ZPRACOVÁNÍ 1 3 4 4
CELKOVÉ POŘADÍ 1 2 3 4

Závěrečné srovnání a vyhodnocení

Všechny elektrokoloběžky jsem testoval v různých oblastech (základní technické parametry, jízdní vlastnosti, design, vybavení, dílenské zpracování) a pokud bych si měl vybrat, tak by to byl model LAMAX S7500 PLUS.

Líbí se mi jak design, tak rozměry koloběžky. Co mě, ale opravdu přesvědčilo, bylo dílenské zpracování nejdůležitější části koloběžky, ve které je uložená baterie a řídící jednotka a dle mého názoru by měla být dobře chráněna, a to se LAMAXu povedlo. Jízdní vlastnosti byly také velmi dobré (výkon motoru i dojezd), takže i když si možná o cca 2000 Kč připlatíte (oproti modelům SENCOR nebo XIAOMI), tak se vám tato investice jistě vrátí v životnosti elektrokoloběžky.

Na druhém místě se umístila koloběžka SENCOR ONE. Tento model vyniká dobrým výkonem motoru a přijatelným dojezdem. Slabé místo je dílenské zpracování a také menší rozměry dělají koloběžku méně pohodlnou. Všechny modely byly testovány jen krátkodobě, horší dílenské zpracování se však může časem projevit v podobě kratší životnosti přístroje. Na druhou stranu poměr cena/výkon je velmi dobrý a proto si zaslouží 2. místo.

Třetí příčku obsadila koloběžka XIAOMI MI ESSENTIAL, která má sice slušné dílenské zpracování, ale v jízdních vlastnostech pokulhává.

Na posledním místě skončil model ROAD STAR ECO CITY PRO E9. Při testech zklamal především ve výkonu motoru, reálném dojezdu a také v dílenském zpracování, které bylo nejhorší ze všech čtyř testovaných modelů. Jak jsme zmiňovali již u koloběžky Sencor, modely byly testovány jen krátkodobě, horší dílenské zpracování se však může časem projevit v podobě kratší životnosti přístroje, a i proto je třeba brát při výběru elektrokoloběžky tento faktor v potaz.

MODEL LAMAX S7500 PLUS Sencor One Xiaomi Mi Essential ROAD STAR ECO CITY PRO E9
ZRYCHLENÍ 1 1 3 3
SÍLA MOTORU 1 1 3 3
REÁLNÝ DOJEZD 1 2 3 4
JÍZDNÍ KOMFORT 2 4 2 2
DESIGN 1 3 2 3
VYBAVENÍ KOLOBĚŽKY 2 1 1 1
DÍLENSKÉ ZPRACOVÁNÍ 1 4 3 4
CELKOVÉ POŘADÍ 1 2 3 4