Startup Einride představil prototyp autonomního elektrického „náklaďáku“, který unese až 16 tun dřeva

Švédský startup dnes na britském festivalu Goodwood představil prototyp samořízeného plně elektrického nákladního vozu T-log, který uveze až 16 tun dřeva. Do provozu se má dostat v roce 2020.

Vozidlo, které se zcela obejde bez kabiny řidiče, má na rozdíl od předchozího nákladního vozu T-pod terénní schopnosti a je určeno výhradně pro přepravu mnoha tun gigantických klád. Je navrženo tak, aby si poradilo i s velmi členitými lesními cestami s mnoha nerovnostmi a obecně nepravidelnostmi povrchu terénu.

Při navigaci prostředím se na rozdíl od většiny autonomních vozů nespoléhá na sofistikované senzory, mapovací data nebo technologii hlubokého učení. Místo toho používá software pro samořízené vozy od společnosti Nvidia s názvem Nvidia Drive, díky němuž dosahuje čtvrtého stupně autonomie. Vozidlo je také možné ovládat na dálku (na vzdálenost až několik stovek kilometrů) prostřednictvím technologie Phantom Auto.

Chybějící kabina umožňuje vyšší přepravní kapacitu a přispívá i k vyššímu výkonu motoru. Vůz napájí baterie o výkonu 300 kWh a má dojezd kolem 192 km.

Většina expertů se domnívá, že prvním sektorem, do nějž zasáhnou autonomní technologie, bude právě nákladní doprava. S tím jsou ale spojeny obavy o ztrátu pracovních míst – podle nedávné studie mezivládní organizace ITF (International Transport Forum) by rozvoj autonomních nákladních vozů mohl snížit poptávku po řidičích v USA a Evropě do roku 2030 o 50–70 %. Bez práce by se tak ocitlo 4,4–6,4 mil. lidí.

 

Zdroj: theverge.com