Statistiky ukazují, že obliba sociálních sítí klesá. Nahrazují je chatovací programy

Všechny trendy mají jednu základní vlastnost- musí se vyvíjet. Jestliže stagnují, ztratí o ně lidi zájem a svou pozornost přesunou jinam. A jak se zdá podobný scénář se týká sociálních sítí. Lidé si za zhruba deset let jejich rozmachu na ně zvykly a berou je jako běžnou součást každodenního života. Jak dokazují mnohé tuzemské i zahraniční průzkumy, objevuje se únava ze sociálních sítí.

Na jejich místo se pomalu a nenápadně dostávají příbuzné, avšak svým použitím odlišné a mnohém dynamičtější chatovací programy. Součet uživatelů čtyř hlavních chatovacích aplikací překonal podle časopisu Business Insider v roce 2016 uživatelskou základnu čtyř největších sociálních sítí. Obliba těchto aplikací od uvedené doby dále vzrostla, na čemž mají největší podíl Viber a WhatsApp. Zato Facebook a Twitter projevují známky stagnace.

Jedno z hlavních vysvětlení tohoto fenoménu počítá s únavou lidí z komerce, která sociální sítě ovládla. Chatovací aplikace poskytují podobné služby jako sociální sítě, ale nejsou tolik zamořeny reklamou. Také jsou lépe stavěné na míru mobilním přenosným zařízením. Asi největším důvodem se stala ztráta víry v bezpečnost dat. Ta se v letošním roce zmnohonásobila, především kvůli problémům, které postihly sociální síť Facebook.

Vedoucí dvojici v oblast těchto služeb dlouho tvořily WhatsApp a Viber. Zásadním rozdílem je vlastnictví – prvně jmenovaná aplikace patří od roku 2014 pod křídla Facebooku. Nedávné bezpečnostní problémy mateřské firmy tak vrhají stín i na WhatsApp. Viber vytušil příležitost posílit na úkor hlavního konkurenta, a proto začal propagovat zvýšené zaměření na bezpečnost dat. Zároveň také představil nové funkce jako rozšíření chatu či překládání zpráv. Pro messengery již budoucnost dávno začala.

Zdroj: tisková zpráva