Zdroj: pxhere.com

Tesla má pravomoci deaktivovat systémy autopilota, pokud je podle jejích názorů využívá uživatel neoprávněně

Elon Musk opakovaně prohlásil, že vozy Tesla nepotřebují pokročilé hardwarové vybavení, jako je třeba LIDAR, protože si poradí s problémy díky pokročilému softwaru. Systém automobilů je neustále vylepšován a díky připojení k internetu může být ze dne na den změněn. Jenže se ukazuje, že Tesla je schopná využívat správu systému oběma směry a je schopná také některé systémy deaktivovat.

Server Jalopnik zveřejnil příběh majitele vozu Tesla Model S, který si svůj automobil zakoupil od neznačkového prodejce, který jej získal v rámci aukce přímo od společnosti Tesla. Pokročilé systémy byly součástí vozidla, ovšem po předprodeji je Tesla deaktivovala, protože podle jejího názoru na ně nový majitel neměl právo, neboť je nezaplatil. Funkce „Enhanced Autopilot“ a „Full Self Driving Mode“ přitom byly v době koupě součástí výbavy vozidla.

Tesla podle oficiální zprávy deaktivovala tyto funkce po prosincovém auditu u více uživatelů, kteří je měli využívat neoprávněně. Zároveň všem nabídla opětovnou aktivaci, ovšem pochopitelně po oficiálním zakoupení. Hodnota těchto funkcí se přitom pohybuje okolo 8 000 dolarů.

Nechme stranou nakolik je postup automobilky Tesla protiprávní nebo neetický, to musí posoudit regulační orgány. Situace ovšem ukazuje, že automobilka Tesla má mnohem rozsáhlejší pravomoci při správě softwarů ve svých automobilech, než jsme předpokládali. U klasických automobilů je pro takto razantní změny nutná fyzická přítomnost mechanika a ani z notebooků nebo mobilních telefonů nemůže jejich výrobce vymazat obsah nebo funkce bez souhlasu vlastníka. Objevují se také otázky, jak může prodejnosti Tesly ublížit fakt, že podobné kroky ničí bazarový trh s těmito automobily. Někteří zákaznicí tak raději sáhnout po jiných značkách, protože bude snadnější je v budoucnu prodat.

Zdroj: jalopnik.com