Test autokamer s bezpečnostním držákem

Autokamery jsou dnes běžnou a dostupnou variantou příslušenství, které se může ukázat jako velice praktické. Jde o ten typ přístroje, o kterém vlastně nevíte, že jej potřebujete, až do chvíle, kdy se bude hodit. Svým způsobem můžeme funkci autokamery označit jako preventivní. Pokud by se s vámi při případné nehodě někdo chtěl hádat, že vina je na vaší straně a on rozhodně nic nezavinil, není nic jednoduššího, než vyšetřovatelům nehody předat záznam celé události, pokud jej tedy máte natočený.

Na trhu je kamerových systémů pro automobily celá řada, od těch jednodušších, až po komplexní řešení, které zahrnuje natažení kabelů skrz celý vůz. My se v našem testu zaměříme na kamery spadající spíše do té první kategorie – malé, cenově dostupné autokamery s magnetickým držákem. K těm jsme pro srovnání vybrali také několik kamer s klasickými držáky tak, abychom si vyzkoušeli i manipulaci s nimi.

Tyto přístroje mají hned několik výhod – jsou malé a nepřekáží řidiči ve výhledu (dají se umístit za centrální zpětné zrcátko nebo zavěsit na něj), jsou jednoduché, takže si s nimi poradí i méně technicky zdatní řidiči a jsou cenově dostupné. Velkou výhodou je samotný magnetický držák, kameru je díky němu možné rychle a pohodlně vyndat, aby se nestala terčem zlodějů. Navíc pokud máte v domácnosti nebo ve firmě více automobilů, není nutné kupovat více zařízení, stačí dokoupit magnetické držáky a střídat pouze samotnou kameru.

Představení zástupců

Do našeho testu jsme zařadili celkem pět zástupců malých a cenově dostupných autokamer. Při výběru jsme se řídili především podle jejich obliby na trhu. Vybrali jsme tedy těchto pět přístrojů:

  • TrueCam M5 +
  • Mio 792 WiFi PRO,
  • LAMAX T6 GPS Wifi
  • Navitel R600
  • Niceboy PILOT XR,

Pojďme si shrnout, jaký na nás udělaly jednotlivé přístroje první dojem a jaká je jejich výbava.

TrueCam M5+ je elegantní nenápadná černá kamerka, která konstrukcí připomíná malý fotoaparát. K uchycení používá magnetický držák, do kterého lze z boku zasunout GPS modul, který obsahuje databázi úseků hlídaných stacionárními radary a upozorňuje na ně. Tento modul je součástí balení. Kromě držáku a samotné kamery je v balení k dispozici kabel s koncovkou microUSB a nabíječka do autozástrčky. Zde jsme ocenili to, že má k dispozici dva USB porty, takže je možné mít zapojenou kameru a zároveň i telefon s navigací. V balení nechybí ani jemný látkový pytlík, ve kterém lze kameru přenášet bez obav, že by se její optika poškrábala.

Druhým účastníkem našeho testu je kamera Lamax T6. Tato kamerka se od všech ostatních liší na první pohled svým vzhledem. Je výrazně menší a samotný objektiv je její naprostou dominantou. Magnetický držák, který využívá, je podobně velký jako samotná kamera. Určitou nevýhodu lze možná spatřovat v menším displeji, avšak všechny důležité informace jsou na něm dobře čitelné. Samotný videozáznam pak lze přehrát spíše orientačně, a důkladně jej pak prozkoumat na monitoru PC. Výhodou této kamery je, že se skryje za střední zrcátko automobilu a nijak nebrání řidiči ve výhledu. Součástí balení je dále nabíječka a zásuvka se dvěma USB porty. Systém autokamery Lamax T6 využívá starší konektorovou variantu mini USB, na funkci kamery samotné co ale nemá žádný vliv.

Jako třetího zástupce jsme do našeho testu vybrali kameru Niceboy PILOT XR. Ta má svou konstrukci podobnou jako TrueCam M5+ a podobá se malému fotoaparátu. Stejně jako předchozí dvě kamery je tato kamera přichycena pomocí magnetického držáku. Součástí balení této kamery není kromě držáku, kabelu s microUSB konektorem a zástrčky se dvěma USB konektory nic.

Čtvrtou kamerou našeho testu je Mio 792 WiFi PRO. Tato kamera také připomíná malý fotoaparát, je však větší a na první pohled působí méně elegantním, plastovým dojmem. Tato kamera využívá zasouvací držákpřísavkou, o jehož výhodách a nevýhodách vás informujeme v další kapitole. Součástí balení je také nabíjecí kabel, jehož součástí je i zásuvka. Bohužel druhý USB port u ní chybí.

Poslední kamerou je potom Navitel R600. Ten se podobně jako Lamax T6 od ostatních výrazně liší svým vzhledem. Má poměrně úzké tělo a jeho naprostou dominantou je objektiv. Tato kamerka má rovněž zasunovací držák, tentokrát však s nálepkou. V balení je také nabíjecí kabel s koncovkou do standardní kulaté automobilové zásuvky.

Kabely u všech kamer jsou dostatečně dlouhé, aby mohly být taženy bokem auta a nijak nepřekážely ve výhledu. V tomto ohledu nás potěšila výbava kamery TrueCam M5+, jejíž součástí jsou i úchytky, pomocí kterých lze kabel dobře uschovat.

Funkce a schopnosti

Ačkoliv hlavním posláním malých palubních autokamer je natáčení videa, což pochopitelně dělají všechny, některé z nich nabízí i funkce navíc. Pojďme se na ně podívat a udělat si pořádek v tom, co která kamera vlastně umí. V této kapitole se zaměříme také na baterie, ty však nejsou u autokamer nijak rozhodujícím parametrem. Výrobci nedávají do kamer baterie s vyšší kapacitou kvůli tomu, že jsou za okny vozů vystavované poměrně vysokým teplotám a mohlo by dojít k jejich vybuchnutí.

Začněme TrueCam M5 +, ta natáčí video v rozlišení 1080p při 30 snímcích za vteřinu. Jedná se o průměrné hodnoty, které jsou ale použitelné pro každodenní potřebu a videa nejsou zbytečně velká. Nadstavbové možnosti této kamery potom poskytuje přídavný GPS modul, který hlídá rychlost v úseku, kde projíždíte a upozorňuje na přítomnost radarů a monitorovaných křižovatek. Vítanou funkcí je také hlídání jízdního pruhu, což se hodí při dlouhých jízdách na dálnicích. Další podobnou funkcí je detekce pohybu, která natočí video v případě, že kamera zaznamená pohyb v okolí automobilu. Kamerka také velmi dobře obstála v testech interní baterie, avšak stále je k jejímu delšímu použití nutné zapojení do elektrického rozvodu automobilu.

Zmínit musíme také CPL filtr , který je možné připnout na objektiv kamery. Jedná se o specifický typ polarzičaního filtru, který usměrňuje vlnění světla. Díky tomu může filtrovat odlesky, a to včetně odrazu palubní desky ve skle automobilu, zmenšuje také opar na obzoru. Obecně tento filtr přináší kvalitnější obraz a zajišťuje lepší průhlednost předního skla.

Technicky je kamera TrueCam M5 + na rozdíl od ostatních účastníků testu napřed i po stránce baterií, respektive tím, že žádnou baterii nemá. Místo ní nabízí tzv. superkondenzátor, který dokáže baterii nahradit. Jeho výhodou je velmi krátký nabíjecí čas, vyšší životnost a také to, že kameře nehrozí poškození ani když bude vystavena delší dobu horku za předním sklem automobilu. Klasický akumulátor na konci svého životního cyklu může způsobit to, že se kamera nezapne ani když je přímo zapojena na do nabíječky. Nevýhodou pak poněkud kratší doba fungování bez přímého zapojení do elektrické energie. Celkově ale hodnotíme využití této technologie velmi pozitivně a poskytuje TrueCam M5 + oproti konkurenci velkou výhodu.

 

 

Kamera Niceboy Pilot XR nabízí ze všech nejvyšší kvalitu videa. Základní hodnota je 1080p při 60 FPS. Tato kamera však dokáže pracovat až s rozlišením 4K. To se jistě hodí při natáčení videí z jízd, které si chcete archivovat a sestřihávat, avšak pro běžný provoz bezpečnostní kamery bohatě stačí rozlišení 1080p, se kterým se snáze manipuluje a nevyžaduje tak velký prostor na paměťové kartě.

I NiceBoy Pilot XR nabízí funkce spjaté s GPS. Tentokrát však nikoliv databázi radarů, ale schopnost promítnout do videa v daný moment rychlost (což se může hodit, při řešení nepříjemných situací). Navíc lze aktuální pozici promítnout do aplikace Google Maps. Integrovaná baterie vydržela přibližně na 15 minut s kamerou mimo zdroj.

 

LAMAX T6 pracuje s Full HD rozlišením při 30 FPS. Jak jsme psali výše, nejedná se o kvalitu, kterou by si uživatel chtěl přehrávat na domácím kině, avšak svou bezpečnostní funkci naplňuje na 100 procent. I tato kamera má integrovanou GPS, ta dokáže do videa zapsat aktuální rychlost a trasu propojit s Mapami Google. Na baterii vydrží kamera Lamax T6 asi 25 minut.

 

Další zástupce – Mio 792 pracuje taktéž s Full HD rozlišením, avšak honosí se vyšší snímkovou frekvencí, tedy 60 FPS. I součástí této kamery je GPS navigační modul schopný sledovat a uložit aktuální rychlost. Na baterii tato kamera vydrží fungovat přibližně 10 minut.

 

Posledním produktem v testu, který jsme v této kapitole dosud nezmínili, je Navitel R600. Tuto kameru je možné na trhu sehnat ve dvou verzích. Ty se liší přítomností GPS a s ní spojených funkcí včetně databáze Evropských radarových úseků. Tato kamera také pracuje s rozlišením Full HD při 30 snímcích za vteřinu. K dispozici je na trhu i verze schopná pracovat s vyšším rozlišením Quad HD při 30 FPS případně Full HD při 60 FPS.

 

Manipulace a ovládání

Autokamery v našem testu jsou cenově dostupné, avšak i tak se nabízí otázka, zda je rozumné nechávat je dlouhodobě za okýnkem auta, které není hlídáno. Samotná výměna vyraženého okénka může být finančně nákladnější než kamera samotná. Proto je dobré kameru sundávat, pokud jdete na delší dobu z jejího dosahu. Jde to ale snadno? Právě na tento fakt spolu s ovládáním jsme se u našich kamer zaměřili.

Z kamer s magnetickými držáky se nám nejvíce osvědčila TrueCam M5 +, která má praktický zobáček, který navede uživatele tak, aby kameru připnul bez toho, aby se obával o kontakty. Kamerka drží pevně na svém místě a během jízdy se nehýbe. Při jejím odnímání je opět možné využít zobáček jako protipáku a není nutné s kamerkou tahat směrem dolů nebo si při jejím sundávání rozházet nastavení.

NiceBoy Pilot XR má podobnou konstrukci, a to včetně tohoto nenápadného háčku. Ten má výraznější převis, a s kamerkou se tak o něco hůře manipuluje, může se však jednat o individuální problém. Upevnění kamerky v držáku je stejně jako v předchozím případě pevné a přístroj se nijak neklepe.

Posledním účastníkem našeho testu, který disponuje magnetickým držákem, je kamerka Lamax T6. Ta má vzhledem ke svému tvaru poměrně jasnou plochu, kterou se do držáku upevňuje. Stačí tedy kameru umístit těsně pod něj, pak dojde k automatickému upevnění pomocí magnetů, které doprovází odpovídající cvaknutí.

Navitel R600 má (stejně jako všechny výše zmíněné kamery) nalepovací držák, samotná kamerka se do něj ale vkládá pomocí lyžinek, podobných těm, které jsou na blesku. Manipulace tak musí být mnohem přesnější. Kamera se nasouvá zepředu a je poměrně pevná. Vyndání kamery je pak možné bez použití větší síly. Magnetické držáky ale vítězí.

Zdaleka nejhůře se nám manipulovalo s kamerkou Mio 792. Ta používá také kolejničkový systém, který je navíc doplněný o plastovou západku. Ta sice jistí kameru v její pozici, ale při opětovném vyndávání jsme ztratili zdaleka nejvíc času. Navíc je při něm nutné použít sílu. Další nevýhodou je, že na rozdíl od ostatních kamer je nutné zavádět kabel nikoliv do stojánku, ale přímo do přístroje. Zástrčka je navíc tak nešťastně umístěná, že buď překáží kabel při nandávání kamery, nebo držák při zastrkávání kabelu do kamery.

V ovládání kamer jsme nezaznamenali zásadnější rozdíly. Probíhá pomocí tří nebo čtyř tlačítek a je ve všech případech poněkud těžkopádné. Naštěstí do nastavení kamery není třeba při běžném provozu chodit často. U kamery Lamax T6 jsme si museli zvyknout na to, že tlačítka jsou umístěná zespoda kamery a jejich pořadí je nutné si zapamatovat (po dvou minutách žádný problém). Trochu více problémů nám dělala kamera NiceBoy Pilot XR, která neustále pořizovala snímky fotoaparátu. Kamera TrueCAm M5+ má pak pouze dvě tlačítka, kterými je ovládaná. Po přesném nastavení jednou na začátku to ale pro běžný provoz stačí.

Vítězem v našem testu jsou kamery s magnetickým držákem, konkrétně tedy TrueCam M5 + za praktický zobáček a Lamax T6 za originální řešení. Pouhý krůček za nimi je NiceBoy, u kterého nám vadil zpětný háček, který práci s kamerou ztěžoval. Na čtvrtém místě se pak umístila kamera Navitel R600 a jednoznačně nejhorší v této kategorii je Mio 792.

Test na silnicích

Nejdůležitější částí našeho testu je test v reálném provozu, který nám odhalil skutečné, a ne jen papírové možnosti kamer. Pro natáčení jsme zvolili poměrně náročné podmínky za západu slunce, abychom autokamery vyzkoušeli při různých druzích světla.

Nejlepší výsledek po praktické stránce jsme zaznamenali u TrueCam M5 +. Během standardního denního světla neměla žádný problém ani s SPZ protijedoucích aut. Velmi dobře se jí dařilo také v protisvětle zapadajícího slunce, kde byly SPZ aut o něco hůře čitelné, ale i tak by jako případný důkazní materiál ve většině případů stačily. Kamera si velmi dobře vedla i v noci, a to jak ve městě, tak ve volné přírodě, kde není dostatek světelných zdrojů. Tuto kameru hodnotíme v této kategorii jako nejlepší.

Na druhém místě se umístila velmi těsně kamera NiceBoy PILOT XR, a to především díky možnosti snímat 60 FPS, díky čemuž je snímaný obraz plynulejší, rozdíl je pochopitelně také v rozlišení, avšak pro bezpečnostní účely nejsou tato hlediska tak klíčová. Oproti TrueCam M5+ si nevedl NiceBoy tak dobře v ostrém protisvětle.

Na třetí místo jsme zařadili kameru LAMAX T6. Podle našeho hodnocení dosáhla tato kamera velmi obdobných výsledků jako NiceBoy PILOT XR, avšak nedokáže pracovat ve vyšších snímkových frekvencích. Velmi dobře si tato kamera vedla v noci mimo město na volných silnicích. Rozdíly mezi druhým a třetím místem jsou ale minimální.

Na čtvrtém místě skončila kamera Mio 792 pracující s čipem od Sony. Podobně jako v případě NiceBoy Pilot XR i této kameře prospěla možnost pracovat s frekvencí šedesáti snímků za vteřinu. Kamera měla menší problémy v protisvětle a při nočním použití.

Jako poslední se umístila kamera Navitel R600, respektive její Full HD verze, kterou jsme měli k dispozici. Zde však musíme upozornit, že se stále jedná o velmi dobrou kameru, která na běžné použití pro zajištění důkazů naprosto stačí.

Vyhodnocení

Kamerám jsme v našem testu věnovali důkladnou péči a prověřili je po všech stránkách. Jejich závěrečné pořadí je následující:

Na prvním místě se umístila TrueCam M5 +. Tato kamera si získala naši přízeň svými funkcemi a bohatým vybavením. Manipulace s ní byla jednoduchá, a především měla nejlepší výsledky při natáčení videa. Ocenit musíme také CPL filtr, jehož použití vede v mnoha případech ke kvalitnějšímu videu, a také superkondenzátor, který kamera využívá místo baterie. Druhou příčku obsadila kamera LAMAX T6 s netradičním designem. Ta měla rovněž vynikající výbavu, nejmenší velikost ze všech kamer a s naším testem natáčení si poradila velmi dobře. Na třetím místě se pak umístila kamera NiceBoy Pilot XR, na této kameře jsme ocenili především vyšší rozlišení a snímkovou frekvenci, jejichž zapojení není ale pro praktické použití nezbytné. Líbil se nám i systém magnetického držáku, jenž tato kamera nabízí. Na čtvrtém místě se umístila kamera Mio 792 WiFi PRO. S tou se nám ze všech modelů nejhůře manipulovalo a také nás zklamala její výbava. Výsledky ve videotestu měla dobré. Na posledním místě se pak umístila kamera Navitel R600. Ačkoliv se umístila na posledním místě, neznamená to, že by pro praxi nebyla použitelná, měla ovšem silnou konkurenci.

[wptb id=57666]

Průvodce výběrem autokamer

Je také možné, že jste mezi námi vybranými kamerami nenašli svého favorita nebo budete tento článek číst v době, kdy dané kamery již nebudou na trhu k dispozici. Proto jsme pro vás připravili několik obecných rad, jak vybrat (dle našeho názoru) tu správnou kameru.

  • Ačkoliv se nemusí zdát, velikost kamery je důležitá – vlastně čím menší, tím lepší, dá se lépe skrýt za zpětné zrcátko a nepřekáží. Na velikost kamery není nutné brát ohled, protože video z ní si stejně přehrajete na počítači nebo v televizi.
  • Čím více USB tím lépe. Většina automobilů má v přední části jen jednu zásuvku, proto je žádoucí, aby, když ji zabere kabel od autokamery, mohlo být k dispozici další USB na dobíjení telefonu, navigace nebo jiného zařízení. Dá se samozřejmě dokoupit rozdvojka, avšak čím více zařízení je v sobě zapojených, tím je pravděpodobnější jeho porucha.
  • Manipulace s kamerou, respektive její pohodlnost, je důležitá. Je pravděpodobné, že budete kameru často sundávat a schovávat, nebo naopak nasazovat. Proto je důležité, aby tato manipulace byla co nejjednodušší, aby vás kamera zbytečně „neštvala“.
  • Natáčení videa – dnešním základem je rozlišení Full HD, vyšší standardy potěší, avšak pro dokazování nejsou nezbytné. Naopak záznam v nižším rozlišení je lépe přenositelný a nezabere tolik místa na paměťovém médiu.
  • Technologie napájení – může se stát, že kamera bude dočasně odstavena od napájení. Hodí se proto dobrá baterie a ještě lépe superkondenzátor, který vydrží mnohem déle a má zásadně kratší nabíjecí časy.