Tisková konference Nvidie se nesla ve znamení AI. Žádné velké překvapení nepřinesla.

Společnost Nvidia byla první větší technologickou společností, která v rámci programu CES představila své novinky. Její konference proběhla ještě před začátkem samotného veletrhu a nepřinesla žádnou převratnou novinku. Nedá se však říci, že by nebyla zajímavá.

Před zahájením veletrhu se hovořilo o možném uvedení grafických karet s novou generací čipů. To však byly pouze spekulace, které se, jak tisková konference ukázala, nepotvrdily. Ačkoli jsou někteří hráči z prezentace Nvidie zklamaní, přinesla mnoho zajímavého na poli umělé inteligence a autonomních řídicích systémů.

Něco pro hráče

Celou show provázel od začátku do konce zakladatel a generální ředitel společnosti Jensen Huang. Nvidia je známá především díky svému hernímu hardwaru a s ním také celou tiskovou konferenci zahájila. Představila totiž nové špičkové herní monitory Nvidia BFGD, tedy Big Format Gaming Display. Jeho parametry jsou skutečně impozantní, nabízí úhlopříčku 65 palců, rozlišení 4K a podporu HDR. Překvapením je podpora G-Sync s obnovovací frekvencí 120 HZ a integrované zařízení Nvidia Shield. Na jeho vývoji spolupracovala Nvidia společně se společnostmi HP, Acer a Asus. Datum dostupnosti na trhu ani cena zatím zveřejněny nebyly.

Během show Huang také předvedl, jakým způsobem pokročila minimalizace jednotlivých prvků hardwaru. Předveden byl herní notebook řady Max-Q osazený nejvýkonnější grafickou kartou současnosti, který byl několikanásobně tenčí než jeho o rok starší bratříček. Šéf Nvidie dále potvrdil, že společnost počítá s budoucím rozvojem gamingu jak na amatérské, tak na profesionální úrovni a předpokládá, že hráčem bude v budoucnu téměř každý člověk na této planetě.

Pokroky v AI

Dalším velkým tématem byla umělá inteligence. Nvidia se za posledních několik let stala jedním z hlavních inovátorů v této oblasti a v množství sil, které společnost investuje do jejího vývoje, AI pomalu dohání grafické čipy.

Hlavní hvězdou části konference věnované AI byl procesor Nvidia Volata pohánějící nejnovější ARM 64 označované jako Xavier. Jedná se o jedno z nejvýkonnější zařízení pracujících s AI, které bude v příštím roce k dispozici na trhu. Na jeho vývoji pracovalo 2 000 špičkových inženýrů a stál více než 2 miliardy dolarů. Xavier kombinuje obrovský výkon, díky kterému zvládne 30 bilionů operací za vteřinu s velikostí standardní základní desky příkonem pouhých 30 watů.

 

Díky výše zmíněným vlastnostem má potenciál nahradit současné velké Ai počítače a dokáže zastat práci i celého počítačového centra. Jeho využití by mělo být opravdu široké. Včetně použití v sytému autonomních vozů.

Autonomní doprava

Na podzim loňského roku společnost Nvidia oznámila, že se jejímu zařízení, jako prvnímu na světě, podařilo dosáhnout 5. stupně autonomního řízení. Tedy řízení bez nutnosti jakéhokoli zásahu do jízdy ze strany řidiče.

Platforma, které se to podařilo, nese označení Pegasus a jejím základem jsou hned dvě jednotky Xavier. Ty dokáží převzít plnou odpovědnost za cestu i bezpečí pasažérů. O okolním světě vědí díky několika senzorům, radarům, přesné navigaci i obrazům z kamer, které umí vyhodnocovat. Svou autoškolu Xavier absolvoval ve virtuální realitě a jeho schopnosti byly podrobeny i online zkoušce. Ta probíhala také ve virtuální realitě a Xavierovi jí ztěžoval jeden pracovník Nvidie, který se do simulace připojil a choval se jako nejhorší řidič, kterého by systém mohl potkat. Předjížděl zleva, zprava, vytlačoval a vybržďoval. Systém na něj dokázal bez problému reagovat.

Doplňkovými systémy, které Nvidia představila potom byly Drive IX a Drive AR. Ty pomáhají autonomnímu řízení, jsou však schopné pracovat i samostatně. Drive IX je virtuální spolujezdec/ asistentet, který dokáže přinést zpětnou vazbu řidiči i spolucestujícím, dokáže hlídat pozornost a únavu řidiče, navigovat nebo upozorňovat na nebezpečí. Drive AR, jak už název napovídá, se týká rozšířené reality, ta slouží především pro velmi přesnou navigaci na úrovni pruhů a upozorňování na potencionální nebezpečí. Cílem Nvidie je podle Huang vytvořit takové podmínky, aby tyto systémy byly dostupné do co nejvíce automobilů na světě.

Nvidia patří v současnosti ke špičce v oblasti vozidel s autonomním řízením. Spolupracuje s více než 320 společnostmi, své systémy by ráda v nejbližší době dostala na čínské silnice, v čemž by jí měla pomoc spolupráce se společnostmi Baidu a ZF. Dále také oznámila Nvidia spolupráci se společností UBER, s níž v současnosti vyvíjí autonomní taxi a koncernem Volkswagen, pod který spadá i značka Škoda. Kdo ví, třeba se dočkáme některé ze špičkových technologií v některé z luxusních edic Superb.