Toyota testuje kamiony s nulovými emisemi

V přístavech v Los Angeles brzy začnou, v rámci studie proveditelnosti, jezdit prototypy kamionů automobilky Toyota, které budou jako svůj pohon používat speciální vodíkové palivové články, jejichž výhodou je, že jediná z nich vzešlá emise je vodní pára. Pohon na podobném principu by se v budoucnosti mohl stát konkurentem elektromobilům.

Vozidla budou přepravovat zboží v rámci přístavů, přilehlých vlakových nádraží a skladů, které se v oblasti nachází. Hlavním cílem tohoto testovacího provozu je vyzkoušet možnosti nového pohonu v praxi. Vozy by podle předpokladů měly během jednoho dne ujet vzdálenost zhruba 200 mil v krátkých úsecích, což by mělo nový pohon dostatečně prověřit.

Toyota by ráda tyto vodíkové kamiony uvedla do běžné praxe. Výkon jejich motoru s novým palivem je spočítán na 670 koní s kroutícím momentem 1800 Nm. Palivo je čerpáno ze dvou nezávislých zásobníků palivových článků Mirai a 12kWh baterie. Díky tomu by jeden kamion mít maximální náklad až 36 tun.

Články, jimiž je kamion poháněn, používají stlačený vodík a jako emise produkují pouze vodní páru, jejich princip je znám už poměrně dlouho, ale teprve nedávno se podařilo výkon těchto článků vylepšit natolik, že je možné je použít v běžné praxi. Odborníci předpokládají, že by se tato technologie mohla nejvíce uplatnit u průmyslových a užitkových vozidel, která se pohybují na menším prostoru, tak aby měla vždy přístup ke speciálnímu čerpadlu na vodíkové články.

Toyota již dříve na trh uvedla osobní automobily s vodíkovým pohonem, ty však příliš úspěšné nebyly a automobilka jich prodala pouze několik desítek kusů. Letos ohlásila, že plánuje začít s prodejem vodíkových vozů v Tokiu a ráda by pro propagaci tohoto pohonu využila olympijské hry, které se tam budou konat v roce 2020.

Zdroj: theverge.com