Uganda schválila zavedení speciální daně pro lidi užívající sociální média

Ugandský parlament schválil kontroverzní zákon, kterým uvaluje na lidi používající v zemi sociální sítě speciální daň. Daň byla vyměřena na 200 ugandských šilinků denně (v přepočtu něco přes korunu) a postihne uživatele používající sociální platformy jako Facebook, WhatsApp, Viber nebo Twitter.

Na zavedení daně naléhal prezident Yoweri Museveni, podle nějž sociální média povzbuzují šíření „klepů“. Zákon vstoupí v účinnost 1. července, nicméně existují pochyby ohledně toho, jak bude implementován. Daň ze sociálních médií je součástí nových dodatků k zákonu o spotřební dani, které zavádějí další speciální poplatky včetně 1% odvodu z celkových transakcí uskutečněných přes mobilní telefony.

Státní ministr pro oblast financí David Bahati v parlamentu prohlásil, že zavedení nových daní a zvýšení stávajících je nutné proto, aby země mohla lépe splácet narůstající národní dluh.

Podle expertů je velkou otázkou, jak bude zákon o dani ze sociálních sítí v praxi vlastně fungovat – vláda má jednak již dnes problém zajistit řádnou registraci všech používaných SIM karet a jednak z 23,6 mil. předplatitelů mobilních služeb jen 17 mil. používá internet. Není tedy jasné, jak úřady budou moci identifikovat Uganďany, kteří stránky sociálních médií navštěvují.

Uganda v roce 2016 po dobu trvání prezidentských voleb zablokovala k sociálním médiím přístup, což Museveni tehdy odůvodnil tím, že bylo třeba zastavit šíření lží. Ugandský prezident nicméně není proti internetu jako takovému. I když evidentně není příznivcem sociálních sítí, nechal se v minulosti slyšet, že by neměla být zavedena daň z internetových dat, protože jsou „užitečná pro vzdělávací, výzkumné a referenční účely“.

 

 

Zdroj: bbc.com