Úřady v USA mění bezpečnostní pravidla, aby umožnili autonomním vozům vjezd na veřejné komunikace

Ačkoli jsou automobily s autonomním řízením v běžném provozu v USA testovány již od jara letošního roku, jejich provozovatelé potřebují speciální povolení, pro vjezd na veřejné komunikace. Podle platných bezpečnostních pravidel v USA totiž musí mít automobily výbavu jakou je volant, pedály nebo zpětná zrcátka. Těmi však některé autonomní automobily nedisponují a nemohly by se tudíž legálně účastnit silničního provozu.

Ministerstvo dopravy v USA nyní zvažuje způsob, jakým upraví stávající směrnice, tak aby do nich spadla i autonomní auta budoucnosti. Vznikne zřejmě nová kategorie vozidel, kterou právo v současnosti nezná, která bude mít udělenou výjimku z daných regulí.

Změna těchto pravidel by připravila cestu společnostem, jako je Waymo nebo General Motors k uvolnění plně automatizovaných aut na trh i do oblasti služeb, po té, co bude jejich testování úspěšně ukončeno a jejich provoz schválen patřičnými úřady.

Autonomní vozidla “by mohla potenciálně ušetřit tisíce životů”, řekl ministr dopravy Elaine Chao ve čtvrtek ve Washingtonu. Citovala přitom nedávno zveřejněnou výroční zprávu o úmrtnosti motorových vozidel, která zjistila, že v roce 2017 zemřelo v autonehodě více než 37 000 lidí.

Automobily v USA musí v současnosti splňovat 75 bezpečnostních norem, z nichž některé byly napsány s tím, že řidič musí mít plnou kontrolu nad vozidlem. Tyto normy vychází ze zákona z roku 1966, který byl postupně novelizovaný. Nejnovější změna se bude nepochybně řadit k těm nejvýraznějším, které kdy proběhly.

Tato změna, jakkoliv bude rozsáhlá, je pouhým krokem, na delší legislativní cestě, kterou budou autonomní muset urazit ještě poměrně dlouhá. Jedním z klíčových hledisek bude názor veřejnosti, která si bude muset na nový způsob dopravy zvyknout.

Zdroj: theverge.com