Úřady v USA řeší první smrtelnou nehodu autonomního vozidla

Představenstvo NTSB (Národní rady pro bezpečnost silničního provozu v USA) vydalo v úterý sedm nových doporučení, z nichž tři se týkají provozu autonomních vozidel, která nabízejí možnost využití druhého stupně autonomie.

Automatické řízení je rozděleno do několika stupňů podle nutnosti spolupráce řidiče a pokročilosti technologií a schopností, které jsou automatické systémy schopny využít. Úroveň dvě je popsána takto:

Řidič musí kontrolovat provoz před sebou a převzít řízení v okamžiku, kdy systém nezareaguje. Automatický systém dokáže brzdit, zrychlovat i zatáčet, ale pokud řidič převezme řízení, automaticky se deaktivuje.

Jedním z hlavních impulzů k vydání těchto doporučení byla nehoda, která se odehrála 7. května 2016. Při ní přišel o život řidič Tesly S, jenž naboural do nákladního automobilu. V době nehody jela Tesla rychlostí 74 mph v úseku dálnice, kde byla maximální povolená rychlost stanovená na 65 mph.

Řidič v době nehody nedával dostatečný pozor, protože se věnoval informačnímu systému Tesly. Omezení takovýchto systémů bylo jedním z doporučení, které úřad automobilkám vyvíjejícím autonomní vozidla úrovně 2 doporučil.

Zároveň také došlo k chybě autopilota, který neupozornil řidiče na blížící se překážku dostatečně včas. Jedním z viníků nehody byl pravděpodobně i řidič kamionu, který se však na zasedání rady nedostavil. Výsledky vyšetřování naznačovaly, že měl možnost jedoucí Teslu vidět ještě před tím, než vjel do křižovatky a nedal jí přednost.

Rada také navrhla automobilkám, ať zkusí automatické řídicí systémy druhé úrovně zdokonalit, aby k podobným tragickým incidentům nedocházelo.

 

Zdroj: theverge.com