V Brazílii přijali „měkčí“ verzi zákona regulujícího alternativní přepravní služby

V Brazílii byla schválena „měkčí“ verze zákona, který má regulovat alternativní přepravní služby v zemi. Stalo se tak po jednání vládních představitelů a společnosti Uber.

Jednání se osobně zúčastnil šéf Uberu Dara Khosrowshahi, který předtím varoval, že podle původního znění zákona by jeho společnost v největší jihoamerické zemi prakticky nemohla působit. Návrh totiž požadoval, aby řidiči Uberu měli licenci od místního úřadu (jako v případě taxikářů) a aby používali vlastní auta. Jak Khosrowshahi vysvětlil, takové nařízení by služby Uberu v Brazílii neúměrně prodražilo a zatížilo řidiče zbytečnou byrokracií. Podle Uberu by to ohrozilo živobytí 500 000 řidičů, kteří pro společnost v ekonomicky nejvýznamnější jihoamerické zemi pracují.

Po osobní intervenci šéfa Uberu se zákon změnil tak, že řidiči již nebudou muset vlastnit své vozy nebo mít stejné červené „espézetky“ jako např. taxikáři. Nicméně požadavek na to, aby se řidiči společnosti zodpovídali místním úřadům kvůli licencím, daním apod. v zákoně zůstal. Nařízení nyní poputuje z Federálního senátu do Poslanecké sněmovny, kde bude muset být také schváleno, aby zákon vstoupil v platnost.

Brazílie navrhla nové zákonné regulace v reakci na rozhodnutí Londýna neprodloužit Uberu licenci a na údajné právní hrozby, které představuje rychlá zahraniční expanze společnosti. Šéf Uberu byl podle agentury Reuters svolný k ústupkům a přiznal, že v éře jeho předchůdce Travise Kalanicka byl Uber, co se týče prosazování svých zájmů, „trochu agresivnější“. Dodal, že regulovat jeho služby i služby jiných společností v tomto byznysu je v pořádku a přiměřené, a že konečné rozhodnutí, jestli zde Uber bude moci působit, je na brazilských úřadech.

Na opačných stranách promenády před budovou parlamentu se v souvislosti se schvalováním zákona sešly stovky taxikářů, kteří mu vyjadřovali podporu, i ti, kteří nesouhlasí ani s jeho upraveným zněním.

 

Zdroj: endgadget.com, reuters.com