V Kalifornii zemřel při nehodě řidič Tesly X se zapnutým řídícím asistentem

Už druhou dopravní nehodu s fatálními následky za několik posledních týdnů zavinil autonomní řídicí systém automobilu. Po nehodě, při níž zemřela v Arizoně chodkyně po střetu s testovaným autonomním vozidlem automobilky UBER, narazil ve vysoké rychlosti 23. března do silniční bariéry vůz Tesla X. Při nehodě zemřel řidič vozu.

Společnost Tesla nyní poskytla k nehodě podrobnější informace. Z průzkumu systému bylo zjištěno, že systém varoval řidiče během jízdy několikrát. Ještě šest vteřin před srážkou nedetekoval vůz řidičovi ruce na volantu. Přesto, že řidič viděl, že se vůz blíží, k betonovému přehrazení nic neudělal. V době nehody byl plně funkční asistenční řídící systém. Otázkou je, jak mohl výraznou překážku přehlédnout.

Nejednalo se přitom o plně autonomní systém, a řidič měl povinnost mít ruce na volantu a převzít řízení kdykoli by bylo potřeba. Systém je klasifikován jako asistenční nikoli autonomní. Podle dosavadního šetření hovoří veškerá fakta o chybě řidiče, který se jízdě dostatečně nevěnoval.

Není to první smrtelná nehoda, v níž figuroval asistenční systém vozidel Tesla. V roce 2016 vjelo auto i s řidičem pod kamion. Tesla v reakci na to vložila do systému svých automobilů nové funkce, jako je například automatické zastavení, pokud systém dlouho nedetekuje řidičovi ruce na volantu.

Nehoda přichází v době, která je pro rozvíjející se systém autonomního řízení kritická. Střet vozu UBER s chodcem je neustále v šetření, avšak řada okolností naznačuje možné selhání systému. Autonomní automobily jsou testovány v běžném provozu ve státech Kalifornie a Arizona od začátku března. Žádná ze zmíněných nehod zatím plošné povolení k testování nijak neovlivnila.

Zdroj: bbc.com