V Malajsii došlo k velkému úniku dat, postiženo bylo přes 46 mil. předplatitelů mobilních služeb

Malajsie řeší vážný problém s masivním únikem citlivých zákaznických dat. Postiženo má být přes 46 milionů předplatitelů mobilních služeb u více než 12 mobilních operátorů.

Ven se dostaly např. telefonní čísla, unikátní sériová čísla mobilních telefonů nebo soukromé adresy zákazníků a ukradena byla také data z malajského veřejného sektoru a komerčních webových stránek. Incident v současnosti vyšetřuje Malajská komise pro komunikaci a multimédia. Únik dat byl objeven malajským technologickým webem Lowyat.com. Stránka dostala informaci, že někdo se snaží prodat obrovskou databázi osobních údajů za nespecifikované množství bitcoinů na jejích fórech.

Pachatel plánoval prodat osobní data od mobilních operátorů jako Maxis, DiGi, Altel, Celcom, Enabling Asia nebo Friendimobile. Web podle stanice BBC nahlásil incident malajskému telekomunikačnímu regulátorovi 18. října a komise o den později na Facebooku potvrdila, že k úniku dat skutečně došlo a že postiženo je 46,2 mil. předplatitelů mobilních služeb.

Úřady se domnívají, že únikem dat byla zasažena prakticky celá země včetně cizinců, kteří v té době používali předplacená mobilní telefonní čísla. Příslušný malajský zákon nařizuje, aby mobilní operátoři osobní data svých zákazníků chránili, a podle BBC jim s největší pravděpodobností hrozí právní postih.

Jak webu sdělil Mazlan Ismail z telekomunikační komise, vyšetřovatelé se již sešli se všemi dotčenými poskytovateli mobilních služeb a zjišťují, jak k odcizení dat mohlo dojít. „Poskytovatelé telekomunikačních služeb se nemohou bezpečnostnímu hledisku vyhýbat. V této oblasti musejí všichni spolupracovat, protože bezpečnostní aspekt je něčím, co získává důvěru spotřebitele,“ dodal pro BBC Ismail.

 

Zdroj: bbc.com