Foto: se svolením Unsplash

Vědci pracují na zařízení, které by umožnilo měřit hladinu skleníkových plynů v rámci letů komerčních letadel

Technologie sledování úrovně skleníkových plynů brzy vstoupí do komerční sféry. Speciální detektory se stanou součástí výbavy letadla Boeing 737-9, které je provozované společností Alaska Airlines. Cílem je připravit podmínky pro zisk většího množství dat o tom, jak se mění klima a podmínky s ním spojené.

Vybrané letadlo nebude mít na své palubě žádné cestující a získalo pracovní označení ecoDemonstrator. Kromě speciálního senzorického vybavení bude testovat i další inovace, které mu pomohou snížit hlučnost nebo spotřebu paliva.

Jako první část projektu bude provozovatel stroje – Národní úřad pro oceán a atmosféru (NOAA) – hledat nejlepší místo pro upevnění detektorů. Důležité je, aby tyto detektory nijak nevadily systémům letadla a zároveň, aby výsledky jejich měření nebyly ovlivněny jeho zplodinami. Cílem NOAA je umístit zařízení tak, aby mohla být bezpečně používána v rámci vybavení letadel na běžných linkách.

Data pro NOAA zatím shromažďují některá soukromá letadla. Bohužel však nelétají pravidelně a jejich provoz je poměrně drahý. Komerční letadla by v budoucnu mohla výrazně pomoci při sběru dat a stát se velmi užitečným nástrojem v této oblasti. Díky nim by mohla NOAA pokrýt mnohem větší oblast a především by měření probíhala pravidelně.

Detektory měří především úroveň oxidu uhličitého a metanu, tedy plynů, které produkuje lidská činnost. Doposud bylo možné jejich koncentraci měřit pouze bodově pomocí meteorologických balónů, odhadovat ji nebo ji nově určovat pomocí satelitů. Měření pomocí komerčních letadel by mohlo velmi pomoci.

Zdroj: theverge.com