Většina online služeb s předplatným údajně manipuluje se zákazníky

Podle dvojice nových zpráv skupin na ochranu spotřebitelů používá většina předplatitelských online služeb tzv. “temné vzorce” (dark patterns)  k ovlivňování chování zákazníků v oblasti předplatného a osobních údajů. Temné vzorce jsou druhy uživatelského rozhraní, které “řídí, klamou, nutí nebo manipulují spotřebitele k volbám, které často nejsou v jejich nejlepším zájmu.” Mezinárodní výzkumy provedly organizace International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN) a Global Privacy Enforcement Network (GPEN).

ICPEN zkoumala 642 webových stránek a mobilních aplikací s předplatitelskou službou. Hodnocení odhalilo alespoň jeden temný vzorec používaný na téměř 76 procentech platforem a více než jeden temný vzorec na téměř 68 procentech z nich. Jedním z nejčastěji objevených temných vzorů bylo tzv. “plížení” (sneaking), kdy společnost ztěžuje nalezení potenciálně negativních informací. Až 81 procent platforem nedovolilo kupujícím zrušit možnost automatického obnovování předplatného v rámci samotného nákupu. Mezi další temné vzorce u předplatitelských služeb patřily především zásahy do rozhraní, kdy se pro obchodníka žádoucí akce provádějí snadněji než ty akce, které jsou pro obchodníka nevýhodné.

Temné vzorce mohou být neškodné, ale také mohou uživatele ohrozit tím, že jej budou například nabádat k odhalení více osobních údajů, než je nutné. Ve zprávách nebylo uvedeno, zda byly temné vzorce použity nezákonným nebo nelegálním způsobem, pouze to, že se vyskytovaly.

Zdroj: www.engadget.com