Volvo přehodnocuje svůj ambiciózní plán dodat do různých zemí na test až 100 autonomních aut

Automobilka Volvo hodlá podle webu Automotive News snížit počet autonomních vozů, které plánovala dodat veřejnosti na testování do Švédska, Číny a Velké Británie. Program nazvaný Drive Me se měl naplno rozjet již letos, ale Volvo jej (resp. jeho hlavní fázi) odsunulo až na rok 2021.

Původní plány z roku 2015 zněly tak, že Volvo dodá do běžných švédských domácností 100 autonomních vozidel SUV XC90 a v podobném počtu je měly obdržet  i čínské a britské. 100 účastníků programu mělo za úkol testovat autonomní technologii automobilky za různých podmínek. S auty mělo být např. možné na vybraných, předem schválených silnicích jezdit v plně autonomním režimu bez nutnosti dohledu. Volvo se chlubilo, že řidiči se na těchto úsecích nebudou muset vůbec věnovat řízení a budou si moci v klidu třeba číst knížku nebo sledovat video. Jeho autonomní technologie si měla poradit se všemi situacemi, které se mohou na silnici přihodit.

Podle webu se však situace změnila a většina účastníků si bude muset na „svá“ auta ještě počkat. Automobilka prý nově mluví jen o 100 lidech, nikoli 100 lidech a 100 vozidlech jako předtím. Vozy prý nemají ani disponovat úrovní autonomie 4 – lidé zapojení do programu se budou muset spokojit s úrovní 2, která zahrnuje poloautonomní auta (tedy vozy s asistenčními systémy).

Ředitel oddělení autonomních programů Marcus Rothoff se pro web vyjádřil, že „v některých oblastech se objevily určité problémy, na něž je potřeba se podívat důkladněji“. Volvo má v současnosti stále „ladit“ elektrickou architekturu, jež tvoří základ autonomního systému aut. Tento rok automobilka oznámila, že naváže spolupráci s americko-švédskou společností Autoliv, která pro ni vyvine nezbytný software v oblasti systémů zabezpečení. Výpočetní výkon má softwaru dodat společnost Nvidia.

Je tedy pravděpodobné, že Volvo se rozhodlo testování z velké části odložit právě kvůli doladění autonomní architektury z hlediska zabezpečení, čemuž napovídá i další Rothoffův výrok. Webu totiž také sdělil, že „autonomní auto musí být nejbezpečnějším autem na silnici“. Někteří účastníci programu podle webu theverge.com obdrželi první dodávku „esúvéček“ (s úrovní autonomie 2) v prosinci. Vozy s tímto stupněm automatizace dnes vyrábí např. společnost Tesla nebo Cadillac.

Volvo plánuje v rámci programu stupeň autonomie postupně zvedat, ale až zdokonalí svou autonomní technologii tak, aby jeho vozy byly na silnici skutečně těmi nejbezpečnějšími. I tehdy však bude testování probíhat na kontrolovaných úsecích, případně za účastí expertů automobilky.

 

Zdroj: autonews.com, theverge.com