Za první smrtelné zranění chodce autonomním vozidlem může Uber, není na vině sám

Federální vyšetřovací komise zveřejnila závěry svého šetření historicky první nehody, při níž po střetu s autonomním automobilem zemřel chodec. Došlo k ní na jaře roku 2018 ve státě Arizona. Tým vyšetřovatelů zkoumal nehodu z pochopitelných důvodů do nejmenších podrobností a své práci věnoval déle než rok. Jako příčinu nehody označil vyšetřovací tým souběh několika souvislostí, jež lze shrnout do těchto bodů:

  • Řidička vozidla Rafaela Vasquezová, která měla činnost vozidla hlídat, nevěnovala řízení dostatek pozornosti, protože si hrála se svým mobilním telefonem. Podle vyšetřování činnosti jejího mobilního telefonu strávila 34 procent času, který měla věnovat řízení sledováním reality show. Z kamerového záznamu navíc vyplývá, že řidička se podívala na silnici až několik vteřin před střetem.
  • Dalším důvodem jsou „neadekvátní postupy při posuzování bezpečnostních rizik“ ze strany Uber’s Advanced Technologies Group. Tato divize si možné chyby nepřipouštěla a neměla ani manažera, který by se zabýval jejich systematickým řešením.
  • Uber nekontroloval, zda se testovací řidiči věnují své práci. Vozidla byla vybavena monitorovacími systémy, avšak nikdo nekontroloval jejich výstupy. To potom usnadnilo selhání řidičky.
  • Činnost byla pro řidiče, kteří mají pouze kontrolovat autonomní systémy, příliš monotónní a mohli tak lehce ztratit pozornost. Uber měl na tuto okolnost brát větší ohled a UBER měl zajistit systém, který by udržel jejich pozornost.
  • Bylo také zjištěno, že chodkyně byla v době nehody prokazatelně pod vlivem metamfetaminů což mohlo vést k nerozvážnému chování a špatnému vyhodnocení rizik, jehož se dopustila. Přecházela rušnou silnici v nepřehledném úseku mimo přechod pro chodce, a navíc vedla kolo.
  • Část vinny nese také stát Arizona, respektive jeho zákonodárci, kteří nestanovali dostatečné podmínky k tomu, aby bylo možné autonomní automobily na jeho území bezpečně testovat.

Objevily se také zatím nepotvrzené informace, podle nichž mohl Uber o chybách bezpečnostních systémů vědět, nevěnoval jim však pozornost. Ty však do závěrečné zprávy zapracovány nebyly. Mohly by se však objevit později u soudu.

Podle odhadů odborníků mohla nehoda Uberu způsobit zpomalení vývoje celého odvětví autonomních vozidel. Většina výrobců s jejich plným nasazením zatím otálí, stejně jako místní úřady, jež jejich provoz musí schválit.

Zdroj: theverge.com