Zdroj:

Zinková baterie využívající kevlar může posunout robotiku výrazně kupředu

Současná robotika řeší celou řadu problémů. Jeden z těch nejpalčivějších se ptá: jak dodat robotovi dostatečnou baterii, a přitom ideálně nezvýšit jeho objem a hmotnost? S možným řešením tohoto problému přišel tým vědců z University of Michigan. Za pomoci kevlaru vytvořil baterii, která je zároveň rámem těla robota.

Tým vedený profesorem chemického inženýrství Nicholasem Kotovem vytvořil unikátní bateriový systém, který je dostatečně pevný a silný, aby mohl sloužit jako strukturální podpora pro zbytek robota. Své řešení směřuje tým k tomu, že baterie potřebných kapacit často zabírají více než 20 procent vnitřního prostoru robota a mají podobný podíl na jeho hmotnosti.

Jako základ jejich projektu je použita baterie typu zinek–vzduch, jež je schopná dodat třikrát více energie než lithiová baterie té samé velikosti. Tento poměr však není limitní. Tým předpokládá, že by po vývoji mohl být schopný zvýšit kapacitu baterií robotů s použitím zinkové technologie více než sedmdesátinásobně.

Výhodou zinkových baterií je, že se jim daří překonávat některé limity, jež mají klasické lithiové baterie. Díky odlišné konstrukci a kevlaru, jenž je přímo součástí baterie, mají zinkové baterie lepší mechanické vlastnosti, jsou pevnější a odolnější proti zlomení. Mohou tak nahradit některé konstrukční části robotů. Navíc jsou díky tvrdosti odolnější vůči změnám způsobených opakovaným nabíjením.

Kotov přirovnává bateriový systém k tuku usazeném na lidském těle. Ten je zásobárnou energie a zároveň tepelnou i mechanickou ochranou vrstvou. Může navíc být rozprostřen po různých částech těla a nikoliv nahromaděn pouze na jednom místě.

Ke komerčnímu využití nového bateriového systému by mohlo dojít podle jeho autorů za tři až pět let.

Zdroj: engadget.com