Foto: Pxfuel

Autopilot vozů Tesla se stal předmětem federálního vyšetřování, způsobil již řadu nehod

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) zahájil vyšetřování systému Autopilot vozů společnosti Tesla. A to v reakci na 11 nehod těchto elektromobilů se zaparkovanými vozy záchranné služby či hasičů. Těchto jedenáct případů se odehrálo od ledna 2018 do července 2021(v několika státech USA) a vyžádalo si 17 zraněných osob a jedno úmrtí.

NHTSA uvedl, „že všechna dotyčná vozidla, jež způsobila nehodu, měla aktivován buď režim Autopilot, nebo na chytrý tempomat Traffic Aware“. Úřad pro vyšetřování (ODI) NHTSA prozradil, že se zaměřuje na systém Autopilot v modelech Y, X, S a 3 z let 2014 až 2021. To zahrnuje zhruba 765 tisíc elektromobilů značky Tesla.

Autopilot sice udržuje vozidlo ve středu jízdního pruhu a hlídá přiměřenou rychlost, každopádně nejde o plně samořídící systém. Řidič tedy stále nese hlavní odpovědnost za detekci objektů či událostí a reakci na ně. Sem spadá sledování překážek, ostatních vozidel či jejich manévrů na vozovce. Důležitou součástí vyšetřování tak bude i zkoumání okolností, které předcházely nehodám.

Úřad NHTSA vyšetřoval a očistil společnost Tesla v souvislosti s prvním úmrtím souvisejícím se systémem Autopilot v roce 2016. Od té doby však agentura zahájila desítky dalších vyšetřování nehod, na nichž se Autopilot podílel.

Začátkem letošního roku vyzvala Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB) úřad NHTSA, aby vydal přísnější předpisy pro autonomní řízení, a to v reakci na společnost Tesla, která nedávno vydala beta verzi systému Autopilot 2, který je popisován jako „systém s plnou schopností samostatné jízdy“. Je ale potřeba mít na paměti, že jde pravděpodobně mnohem spíše o marketingový trik, než o realitu.

Zdroj: engadget.com