Co si myslí špičkoví čeští odborníci o elektrických tahačích Tesla Semi? Budoucnost je v inteligentních konvojích

Před týdnem poprvé představila společnost Tesla nejnovější elektromobil tahač Tesla Semi. Ten je prvním velkokapacitním nákladním elektromobilem a podle Elona Muska představuje budoucnost nákladní dopravy.

Okamžitě po představení Tesla Semi začali novináři i odborné kruhy spekulovat nad rentabilitou tohoto elektrického kamionů. Pro svůj provoz totiž potřebuje mnohem větší a výkonnější baterie než osobní elektromobily. Cena elektrických článků v kombinaci s omezeným počtem nabíjecích cyklů budí otázku, jestli se tento způsob dopravy může vyplatit?

Nadšení i pochybnosti

Směs nadšení a pochybností vyjádřili i špičkoví odborníci z katedry řídící techniky FEL ČVUT, kteří se zabývají technologií autonomní dopravy. Jednoznačně se shodli na tom, že nejvíc bude záležet na tom, jak zvládnou kamiony komunikaci mezi sebou a synchronizaci jízdy s ostatními kamiony. Díky ní by v budoucnu mohly takové kamiony vytvářet inteligentní kolony (vehicular platoons). Ty by mohly snížit spotřebu paliva a zároveň zvýšit bezpečnost i prostupnost dálnic. Konceptem technologie inteligentních kolon se zabývá řada vědců a dopravních expertů po celém světě a ve své konstrukci s ním počítá sama Tesla Semi.

Výzkumnou skupinu na Katedře řídicí techniky Fakulty elektrotechnické ČVUT, která se tématem zabývá, vede doc. Ing. Zdeněk Hurák. Ten k představení Tesla Semi dodal „Elon Musk při představení Tesla Semi zmínil mimo jiné schopnost jízdy v (poloautomatickém) konvoji tří tahačů s několikametrovými rozestupy. Musk uvádí, že i bez tohoto módu bude provoz elektrického Tesla Semi ekonomicky výhodnější než provoz dieselového tahače,“ to však podle Huráka není pravda. „Nedávná analýza vědců z prestižní Carnegie Mellon University ukazuje, že z energetického hlediska jsou takové elektrotahače použitelné pouze tehdy, pokud jich pojede alespoň sedm za sebou, a to s několikametrovými rozestupy. Při dojezdu okolo 500 km (i když Elon Musk nakonec uvedl dojezd až 800 km) se v důsledku snížení aerodynamického odporu sníží požadavky na kapacitu baterií až o 15 %.“ Dodal však, že nezná přesná technická specifika baterií Tesly Semi.

Autodráha pomáhá k úspěchu českých vědců

Výzkumnému týmu z ČVUT se podařilo jako prvním rigorozně dokázat, že pokud mají být inteligentní kolony opravdu prakticky užitečnou technologií, pak musí připojená vozidla mezi sebou bezpodmínečně využívat přímé komunikace. Pouhé vyhodnocování vzdálenosti a rychlosti přibližování k předchozímu vozidlu (tedy tzv. adaptivní tempomat), nedokáže zabránit řetězové nestabilitě těchto kolon. Svůj důkaz publikovali v odborných časopisech společností IEEE a IFAC.

Aby mohli své pokusy provádět, postavili si laboratoři speciální autodráhu, jejíž jednotlivá autíčka vybavili senzorickým a komunikačními systémy a palubními počítači. Tato platforma je zcela unikátní a zájem o ní projevily i jiné výzkumné týmy, včetně těch zkoumají chování reálných autonomních vozů na testovacích okruzích.

Technologie inteligentních kolon není jen otázkou elektromobilů. Na jeho rozvoji se podílí i značky jako Scania nebo Volvo. Rozvoj technologie podporuje i Evropská unie, pod jejím patronátem vznikla v Holandsku iniciativa nazvaná European Truck Platooning Challenge, jejíž pokusy prokázaly, že pokud budou tahače jezdit v automatických konvojích, uspoří velké množství paliva a sníží se tím počet dopravních nehod.