Funkce slibující transparentnost politické reklamy na Facebooku přestala v předvečer voleb v UK fungovat

Mark Zuckerberg před několika měsíci prohlásil, že Facebook neskončí s politickou reklamou. Místo toho představil několik funkcí, které mají uživatelům zajisti větší transparentnost. Jednou z nich byla i otevřená databáze Facebook’s Ad Library, kde bylo možné zjistit zadavatele a další podrobnosti právě o politických reklamách.

Od počátku tohoto týdne se však tato funkce potýká s řadou problémů a v několika státech z ní zmizely stovky tisíc položek. Jednou z postižených zemí je také Velká Británie, kde se tento týden konají parlamentní volby, které jsou vzhledem k probíhajícímu procesu Brexitu podle mnohých komentátorů nejdůležitější v historii celé země.

Facebook ohlásil, že se mu po zjištění podařilo chybu opravit a všechny reklamy by nyní měly být opět k dispozici přímo v databázi. O tom, jak chyba vznikla nebo co ji způsobilo společnost mlčí. Databáze mimo jiné vytváří statistiky, které ukazují, kolik peněz utratil, který politický subjekt za reklamu na Facebooku. Zájemce se tak během tohoto týdne dozvěděl, že Konzervativní strana Borise Johnsona utratila za poslední měsíc 200 liber. Správná částka však přesahovala 100 000 liber. Knihovna reklam nemohla díky ochromení dělat co, na co byla navržená.

Největší problémy by mohl tento výpadek způsobit přímo společnosti Facebook, která je pod dlouhodobým tlakem právě kvůli kauzám se zneužíváním reklamy. Zvlášť poté co Mark Zuckerberk odmítl politické reklamy ze své sítě stáhnout.

Zdroj: engadget.com