Google omezí politické reklamy ve vyhledávači a na YouTube
Google oznámil, že omezí politické reklamy, které cílí na uživatele podle jejich veřejných volebních záznamů nebo politických preferencí. Napříště budou moci volební reklamy ve vyhledávání, na videoplatformě YouTube a v rámci služby Google Ads cílit na uživatele jen podle jejich věku, pohlaví a poštovního směrovacího čísla.
Technologického giganta ke změně přiměly „poslední obavy a debaty ohledně politických reklam“. Ty se zaměřovaly na Facebook a to, jak povoluje kandidátům politických stran zveřejňovat na největší sociální síti reklamy bez jakékoli kontroly faktů.
Pravidla Facebooku také zadavatelům politické reklamy umožňují tzv. mikrocílit na konkrétní uživatele, tzn. nikdo jiný se s danými inzeráty na platformě nesetká. Podle kritiků, mezi něž patří i šéfka americké vládní agentury Federal Election Commission, to je problém – znamená to totiž, že politický inzerát může potenciálně šířit dezinformace mezi určitými voliči, přičemž nemusí být podroben veřejné kontrole.
Pokud jde o Google, společnost říká, že nikdy nedovolila „podrobné mikrocílení“ politické reklamy. Nabízí nicméně zájemcům možnost cílit na uživatele podle jejich veřejných volebních záznamů nebo obecných politických preferencí (tedy příklonu k pravici, levici nebo nezávislým kandidátům).
Nyní však mění názor a tyto reklamy začne od příštího týdne omezovat. První zemí bude Velká Británie, kde se v prosinci konají předčasné parlamentní volby, od ledna pak bude pokračovat dalšími zeměmi.
Google také omezí určité falešné informace, které mohou politické inzeráty obsahovat. Konkrétně již nebude přijímat reklamy obsahující zfalšovaná nebo zmanipulovaná média, jako jsou deepfake videa. Inzeráty, které se lidi snaží odradit od hlasování ve volbách nebo zpochybňovat proces sčítání hlasů, budou výslovně zakázány.
Zdroj: pcmag.com, blog.google