Foto: Unsplash

Google údajně platí vydavatelům tisíce dolarů za to, že využívají jeho AI nástroje

Podle zprávy časopisu Adweek společnost Google v tichosti uzavírá dohody s některými vydavateli, aby mohli využívat nové nástroje generativní umělé inteligence k publikování článků. Tyto dohody, jejichž hodnota údajně dosahuje desítek tisíc dolarů ročně, jsou zřejmě součástí Google News Initiative (GNI), šest let starého programu, který financuje projekty mediální gramotnosti, nástroje pro ověřování faktů a další zdroje pro redakce. Přechod na generativní nástroje pro publikování s umělou inteligencí by však pro společnost znamenal nový a do velké míry kontroverzní krok.

Podle časopisu Adweek se program v současné době zaměřuje na několik menších vydavatelů. „Nástroje v beta verzi umožňují vydavatelům s nedostatečnými zdroji efektivněji vytvářet souhrnný obsah indexováním nedávno publikovaných zpráv vytvořených jinými organizacemi, jako jsou vládní agentury a příbuzná zpravodajství, a jejich následným shrnutím a publikováním jako nového článku,“ uvádí Adweek.

Není jasné, kolik přesně vydavatelé v rámci této dohody dostávají zaplaceno, i když Adweek uvádí, že jde o pětimístnou částku ročně. Výměnou za to se prý mediální organizace zavazují publikovat nejméně tři články denně, jeden týdenní newsletter a jednu měsíční marketingovou kampaň s využitím těchto nástrojů.

Za zmínku stojí, že vydavatelé zapojení do programu zřejmě nejsou povinni zveřejnit, že využívají umělou inteligenci, ani neinformují weby, z nichž čerpají, o tom, že jejich obsah je využíván k vytváření článků psaných umělou inteligencí. Kopie generované umělou inteligencí údajně používají systém barevného značení, který označuje spolehlivost jednotlivých částí textu a pomáhá lidským redaktorům obsah před zveřejněním zkontrolovat.

Google na žádost o komentář prozatím nereagoval. V prohlášení pro Adweek nicméně společnost uvedla, že je v rané fázi testování AI nástrojů, které by novinářům pomáhaly při jejich práci. Mluvčí dodal, že AI nástroje nejsou určeny k tomu, aby nahradily a nemohou nahradit zásadní roli, kterou mají novináři při tvorbě zpráv, vytváření a ověřování faktů ve svých článcích.

Není jasné, co Google z této dohody získá, ačkoli by to nebyla první technologická společnost, která platí redakcím za používání vlastních nástrojů.

Zdroj: engadget.com