Žena s VR brýlemi obklopená vesmírem jako vizuální pojetí projektu metaverse.

Metaverse jako drahý experiment bez jasné budoucnosti

Ještě před několika lety se technologické společnosti předháněly v tom, kdo vybuduje nejpropracovanější metaverse. Virtuální vesmír měl podle tehdejších vizí představovat nástupce internetu a nabídnout lidem sdílený digitální prostor. Uživatelé měli pomocí virtuálních brýlí pracovat, bavit se, vzdělávat se i navazovat vztahy. Realita však ukázala, že očekávání výrazně předběhla technické i společenské možnosti.

Samotný pojem metaverse se poprvé objevil už v roce 1992 v románu Snow Crash od Neila Stephensona. Autor v něm popsal digitální svět, který propojuje lidi do jedné virtuální reality. O několik dekád později se tato sci-fi vize stala inspirací pro reálné technologické projekty. Výrazně ji popularizoval také film Ready Player One: Hra začíná, který ukázal svět, kde lidé tráví většinu života ve virtuálním prostředí.

Ambiciózní plány a tvrdý střet s realitou

Největším zastáncem myšlenky metaverse se stal Mark Zuckerberg a jeho společnost Meta Platforms. Firma v roce 2021 dokonce opustila název Facebook a vsadila na digitální vesmír jako svou hlavní strategii. Představila projekty jako Horizon Workrooms a masivně investovala do virtuální reality. Zuckerberg tehdy otevřeně přiznával, že vybudování plnohodnotného systému metaverse potrvá více než deset let.

Postupem času se však ukázalo, že návratnost investic zůstává nejasná a zájem uživatelů zaostává za očekáváním. Podle dostupných informací nyní vedení Mety plánuje výrazné omezení rozpočtu na metaversu, a to až o třetinu. Projekt, který měl být vlajkovou lodí firmy, tak ustupuje do pozadí a ztrácí strategickou prioritu. Analytik Mike Proulx z poradenské společnosti Forrester upozorňuje, že omezení investic do metaverse dává společnosti Meta prostor soustředit se více na umělou inteligenci, která dnes určuje směr technologického trhu.

Pochybnosti o budoucnosti metaverse dlouhodobě vyjadřují také investoři a regulátoři. Kritici upozorňují na vysoké náklady, bezpečnostní rizika a ochranu osobních údajů, zejména u dětí. Metaverse se tak z ambiciózní vize stal spíše experimentem, který odhalil limity současných technologií i ochotu společnosti přijmout plně virtuální svět.

Zdroj: https://www.novinky.cz/