O2 musí kvůli rozhodnutí ČTÚ ukončit bezplatné poskytování služby Spotify

Bezplatný poslech hudební streamovací služby Spotify u mobilního operátora O2 končí. Podle Českého komunikačního úřadu (ČTÚ) poskytováním této služby zdarma společnost porušila evropské nařízení o síťové neutralitě. Píše o tom web mobil.idnes.cz

Web cituje dubnovou monitorovací zprávu ČTÚ, podle níž „mají koncoví uživatelé právo si zvolit, jaký obsah, aplikace či služby budou využívat prostřednictvím své služby přístupu k internetu. Poskytovatelé služeb přístupu k internetu naopak mají povinnost nakládat s veškerým provozem stejně, bez diskriminace, omezení nebo narušování“. Zpráva se opírá o princip upravený Nařízením Evropským parlamentem a Rady EU 2015/2120 z 25. listopadu roku 2015.

Partnerství se streamovací službou uzavřel operátor v červnu roku 2016 a zákazníci při této příležitosti získali prémiový účet na tři měsíce zdarma a se službou Spotify Free jim O2 po dobu dvou let u vybraných tarifů neúčtovalo spotřebovaný objem dat. Úřad v této souvislosti uvádí, že „uživatelům vybraných datových tarifů s objemovými limity nebyla tato data započítávána do objemu přenesených dat (jde o tzv. zero rating), zatímco ostatní data započítávána byla“. Web vysvětluje, že uživatelé služby mohli hudbu poslouchat i po vyčerpání datového objemu svého tarifu, tedy i v době, kdy pro ně jiný obsah na internetu nebyl již dostupný.

Právě to úřadu vadilo – ve své zprávě upozorňuje, že „pokud už se operátor rozhodne datový provoz omezovat datovým limitem, nesmí zvýhodňovat žádnou službu či aplikaci na úkor veškerého obsahu“. Nezapočítáváním dat čerpaných v rámci určité služby se tak operátor dopustil porušení principů síťové neutrality, protože stavěl jednu službu nad ostatní služby či aplikace stejného charakteru. Jinými slovy, jedna služba v síti O2 měla lepší podmínky než ostatní srovnatelné služby.

ČTÚ ve správním řízení operátorovi uložil povinnost uvést uzavřené služby do souladu s nařízení EU o síťové neutralitě. O2 obdržení výzvy úřadu potvrdilo. Mluvčí operátora Lucie Jungmannová webu sdělila, že „nezapočítávání spotřeby dat na Spotify je časově omezená nabídka platná do 31. května, kterou jsme zákazníkům poskytli, aby si mohli službu bez obav vyzkoušet“. Podle ní se O2 s ohledem na výzvu rozhodlo nabídku neprodloužit. Možnost vyzkoušet si prémiovou verzi na tři měsíce zdarma prý však zůstane zachována.