Průzkum společnosti AMI Digital ukazuje, že počet uživatelů sociálních sítí se v ČR zvyšuje

Společnost AMI Digital působící v oblasti internetového marketingu a komunikaci si nechala u renomované agentury STEM/MARK zpracovat průzkum, který zjišťoval, jak Češi využívají sociální sítě a jak jim důvěřují. Průzkumu, který měl formou online dotazníku, se účastnilo 511 respondentů ve věku 15-59 let a jeho údaje je možné srovnávat s obdobným šetřením, které proběhlo v loňském roce.

Prvním zjištěním průzkumu bylo, že počet uživatelů sociální sítí v ČR stále stoupá. Zatímco co v loňském roce využívalo sociální sítě 69 procent dotazovaných, v roce 2018 narostlo toto číslo o 11 procent na 80 procent. Nepatrně se zvýšila i průměrná doba, kterou respondenti deklarují, že na sociálních sítích stráví, ze 144 minut denně v loňském roce na 149 minut letos.

„Výsledky průzkumu AMI Digital Index ukazují, že už tak významný čas, který uživatelé tráví na sociálních sítích dále roste,“ uvedl Marek Stránský, Managing Partner skupiny AMI Communications. „Je to v první řadě dáno stále se rozšiřujícím obsahem, který sociálních média nabízí, ale přispívá k tomu i růst onlinové gramotnosti v populaci a také nové formáty, jako například instagramové a facebookové Stories nebo Whatsapp Status.”

Nejznámějšími sociálními sítěmi zůstávají nadále Youtube a Facebook, ovšem na vzestupu je i Instagram. Ten zaznamenal i největší nárůst uživatelů, především v mladší generaci, ačkoliv Facebook a Youtube stále dominují, Instagram vyrostl z loňských 28 procent na 44 procent. Mladí uživatelé naopak Facebook využívají méně aktivně. To potvrzuje celosvětový trend, že pro nejmladší generaci přestává být Facebook atraktivní a přechází na Instagram. Na rozdíl od anglosaských zemí není v ČR příliš populární WhatsApp. S avizovaným koncem sociální sítě Spolužáci.cz se z žebříčků vytratili i zástupci domácí scény. Stále důležitější roli v přístupu k sociálním sítím hraje mobilní telefon, který v letošním roce předstihl klasické PC nebo Notebook.

Zajímavá byla i druhá část průzkumu, která se zabývala důvěryhodností sociálních sítí a médií. Pro dotazované uživatele byl jedním z nejčastějších zdrojů informací Facebook, avšak zároveň byl také nejméně důvěryhodný. Z výsledků průzkumů také vyplývá, že článek, je pro uživatele důvěryhodnější, pokud si jej přečte přímo na zpravodajském serveru, než když jej rozklikne na Facebooku.

V oblasti důvěry v média u uživatelů vede Česká televize a Český rozhlas, tedy veřejnoprávní média. U České televize je dominance v oblasti věrohodnosti poměrně jasná, u Českého rozhlasu o něco menší avšak stále patrná.