Recenze: Fujifilm X-T30 II – skvělý výkon za bezkonkurenční cenu

• Fotografický výstup
  • Retro design

Mínusy

• Ergonomie
  • Pro začátečníky spíše ne
  • Dražší objektivy

Dnes se budeme věnovat digitálním fotoaparátům, a to konkrétně čím dál tím více využívaným bezzrcadlovkám. Loňské září Fujifilm představil aktualizovanou verzi těla populárního modelu, jež nese název Fujifilm X-T30 II a uspokojí jistě i náročnější fotografy. Momentálně jej seženete již od 19 900 Kč (aktuálně nejvýhodnější ceny najdete pod tlačítkem níže). V porovnání s předchozí verzí se sice žádných velkých inovací nedočkáme, za zmínku však stojí o něco lepší výkon a displej. Na Heurece se fotoaparát nachází v TOP 50 v rámci digitálních fotoaparátů. Vyplatí se právě vám koupě tohoto zařízení?

Retro design ve velkém stylu

Začneme zvenčí, k dostání jsou dvě barevné varianty – černá a stříbrná. Pokud jste fanoušky retro designu, nebudete zklamaní. Kompaktní fotoaparát vzhledově připomíná staré analogové zrcadlovky, a to především v případě stříbrné verze. Kromě toho, že vám samotné zařízení poslouží jako stylový doplněk, nabídne tentokrát i stabilnější úchop, jenž umožňuje snazší ovládání i s těžšími objektivy.

Samotné tělo včetně baterie a karty váží sympatických 378 g, celkové rozměry přístroje pak činí 118,4 × 82,8 × 46,8 mm. Zmiňovaný vylepšený LCD displej s rozlišením 1,62 milionu bodů dokonale zobrazí pořízený snímek (u starší verze šlo o rozlišení 1,04 milionu bodů). Dotykový displej je navíc výklopný, což by mohlo potěšit ty, kteří rádi dokumentují zejména lidské osoby.

Pro výběr oblasti zaostřování je zde k dispozici osmisměrný joystick, díky němuž docílíte skutečně rychlého ovládání. Nechybí ani automatické vysokorychlostní ostření fotografií včetně fázové detekce v podmínkách blízkých tmě. Samozřejmostí je i sériové snímání. V režimu mechanické závěrky vyfotíte až 8 snímků za sekundu, v režimu elektronické závěrky pak až 30 snímků za sekundu

Nejvyšší výkon v historii řady X

Dalšího vylepšení se dočkáme u hardwaru přístroje, jde zatím o nejlepší výkon v historii řady X. Fotoaparát disponuje 26,1MP snímačem X-Trans TM CMOS 4 a vysokorychlostním procesorem X-Processor 4 pro zpracování obrazu. Téměř dokonalý firmware zapříčiní to, že vám fotoaparát poběží jako hodinky.

Nejnovější algoritmy obdržely dva populární systémy – systém automatického zaostřování a režim AUTO. Systém zaostřování dokáže přesně sledovat pohybující se objekt a disponuje funkcí Face / Eye AF, díky které máte obličej i oči ostré za každé situace.

Režim AUTO je nyní ještě chytřejší. Dokáže detailně zpracovat a vyhodnotit veškeré okolní informace důležité pro získání co nejlepšího možného snímku. Nemusíte se tedy prát s podrobným nastavením, abyste docílili krásné fotografie. Režim skvěle kontroluje světlo a stíny, poskytuje pěkné odstíny pleti, zdůrazňuje oblohu a mnoho dalšího. To ocení hlavně začátečníci, kteří se s manuálním nastavením mohou někdy trápit. AUTO se také bude jistě hodit v momentě, kdy nemáte čas vyhodnocovat aktuální světelné podmínky a další předpoklady. Snadno jej spustíte krátkým pohybem páčky voliče automatických režimů.

Videozáznamy a konektivita

Videozáznamy natočíte v kvalitním rozlišení UHD 4K se 30 snímky za vteřinu. Rychlost dosahuje až 200 MB/s, šum je poměrně zanedbatelný. Ve formátu Full HD natočíte až 240 snímků za minutu, díky čemuž si můžete přehrát momentku v několikanásobně zpomaleném režimu.

Lze si vybrat mezi 18 různými filmovými režimy, lišícími se kupříkladu barevnými tóny. Za zmínku stojí režim Classic Neg, jenž je ideální pro pouliční fotografii, nebo ETERNA Bleach Bypass, který simuluje stejnojmennou techniku zpracování filmu.

Nutno říct, že na trhu samozřejmě najdete fotoaparáty, které vám zprostředkují lepší videozáznamy. I přesto si však myslíme, že pro amatéry je zařízení v tomto ohledu dostačující.

Co se konektivity týče, nechybí Wi-Fi, Bluetooth ani HDMI propojení. Pomocí aplikace FUJIFILM Camera Remote, již si lze stáhnout do mobilních telefonů nebo do tabletů, si rychle přepošlete snímky z vašeho fotoaparátu. Aplikace je bezplatná a snadno ovladatelná, lze si přes ní nastavit například časovač na samospoušť. Co se týče kodeků, zařízení podporuje AVC/H.264 nebo HEVC/H.265

Možné proti?

Když přijde na zápory, musíme zmínit ergonomii. Právě ergonomie bohužel není jednou ze silných stránek jinak nadupaných bezzrcadlovek FUJIFILMu. Proto si myslíme, že zařízení není nejvhodnější pro úplné začátečníky. Manipulace hraje velmi důležitou roli při výběru fotografického aparátu, a u začátečníků to platí hned několikanásobně. Složité ovládání by vás naopak od používání přístroje mohlo i odradit.

Jednou z výhod bezzrcadlovek je jistě i jejich skladnost. Přestože nevlastníte těžké a obrovské zrcadlovky, i tak můžete docílit srovnatelných snímků. Nicméně v tomto případě by mohlo jít i o nevýhodu. Fotoaparát je skutečně velmi skladný a někomu by se právě díky této skutečnosti mohl hůře ovládat (zejména pokud máte větší ruce). Pokud tedy máte možnost, doporučujeme vám, abyste si zařízení nejdříve zkusili „osahat“. Díky tomu zjistíte, jestli by pro vás manipulace nebyla příliš obtížná.

Posledním negativem může být i poměrně vysoká cena objektivů, jež se v případě FUJIFILMu pohybuje v řádech tisíců, spíše i desetitisíců. Tyto dražší objektivy vám však pomohou docílit opravdu krásných fotografií, za které se rozhodně nebudete muset stydět. Investice se vám tedy přece jen může vyplatit.

Závěr

Koupí tohoto fotoaparátu rozhodně chybu neuděláte, poměr cena/výkon je totiž dost možná bezkonkurenční. Je pravda, že v porovnání s předchozí verzí nenalezneme mnoho odlišností, proto by i někdo mohl zvažovat koupi staršího modelu. Právě díky nepatrným rozdílům mezi starším a novějším modelem se však cena obou zařízení příliš neliší, proto bychom zvážili spíše koupi novější verze (v závislosti na prodejci si můžete připlatit třeba jen o tisícovku navíc). Fotografický výstup je vynikající, výkon a design také. Zařízení bychom doporučili alespoň mírně pokročilým, kteří mají s ovládáním trochu složitějších fotoaparátů alespoň nějaké zkušenosti. Pokud byste se i přesto, že jste začátečníci, rozhodli fotoaparát pořídit, automatický režim vám do startu samozřejmě pomůže. Přístroj je malý, skladný a skvěle se tak hodí zejména při cestování. Jak však již bylo zmíněno, i to nutně nemusí být pro každého zcela optimální, před případnou koupí samozřejmě zvažte veškeré výše uvedené faktory.