Recenze: PocketBook Basic Lux 3 – mnoho muziky za málo peněz

• Ergonomie
  • České menu

Mínusy

• Absence dotykové obrazovky
  • MicroUSB port
  • Průměrná baterie

Dnes se opět zaměříme na čtečky elektronických knih. PocketBook international S.A. patří mezi čtyři největší světové výrobce čteček založených na technologii elektronického inkoustu. Nedávno vydané zařízení PocketBook Basic Lux 3 láká především na cenovou dostupnost, zatímco disponuje pokročilejší funkcí SMART light, dvoujádrovým procesorem a modulem Wi-Fi. Možná to zní příliš pohádkově, a proto i zde přichází jedno menší ale. Čtečka není dotyková, což by především mladším generacím, zvyklým na touchscreeny, mohlo případně vadit. Na druhou stranu někomu se to jistě může jevit i jako výhoda. V recenzi se dnes podíváme nejen na uživatelské pohodlí, ale samozřejmě i na další aspekty tohoto zařízení.

Cena, úložiště a výdrž baterie

Velmi přívětivá cena je tím, čím by produkt mohl přilákat velké množství zákazníků. Čtečku momentálně seženete přibližně od 2390 kč (aktuální nejvýhodnější ceny najdete pod tlačítkem níže). V balení spolu se zařízením najdete microUSB kabel, rychlou příručku a záruční list.

Nesmíme opomenout ani kapacitu, jež činí 8 GB. Takové úložiště je pro čtení klasických knih plně dostačující. Pokud by vám to však přeci jen nestačilo, například za předpokladu, že v paměti zařízení máte uložené velké množství obrázků, slot pro paměťovou kartu umožňuje výrazně rozšířit velikost úložiště. Maximální velikost SD karty je 32 GB, to vám ale postačí až na tisíce a tisíce knih.

Zařízení disponuje 1 300 mAh baterií. Vydrží vám bez nabíjení okolo jednoho měsíce, zde se tedy jedná o průměrnou baterii, adekvátní k ceně.

Zpracování a ergonomie

V České republice si lze čtečku pořídit v inkoustově černé barvě, která působí neurazí ani neohromí, zkrátka taková neutrální klasika. Model disponuje rozměry 108 × 161,3 × 8 mm, velikostně čtečku můžeme připodobnit k například menšímu sešitu. Je opravdu kompaktní a snadno se vám vejde do batohu nebo i do kabelky. Cestování s tímto zařízením vám tedy nebude dělat žádný problém. Díky své velikosti se nejen dobře přenáší, ale i se velmi pohodlně drží. K tomu přispívá i 115 g hmotnost čtečky.

Zařízení je zhotovené z plastu, občas má tendenci z rukou lehce klouzat. Pod displejem se nachází dvě velká tlačítka, která jsou přednostně určena k otáčení stránek. Mezi těmito tlačítky se nachází kruhový volič s potvrzovacím tlačítkem OK. Jak již bylo zmíněno, čtečku nelze ovládat dotykově. Ovládání pomocí tlačítek pro vás může být zkraje neobvyklé, ale brzy si zvyknete, přestože nemusíte být technicky zdatní. Vše je opravdu intuitivní a nikterak složité.

Displej

Basic Lux 3 je vybaven nejnovějším 6palcovým displejem E Ink Carta s rozlišením 758 × 1024, využívající technologii elektronického inkoustu. V praxi to znamená, že se čtení na elektronické obrazovce velmi přiblíží vaší zkušenosti při čtení klasických knih. Nemusíte se tak bát, že koukáním do displeje trpí vaše oči, ani po několikahodinovém čtení. Displeji E Ink nečiní problémy ani slunce, zařízení je tak skvělé i pro venkovní čtení.

Nově je ve čtečce integrovaná technologie SMART light. Ta vám umožní nejen úpravu jasu, ale i úpravu teploty barev. Díky tomu lze filtrovat modré světlo, jehož konzumace zejména před spaním může být jednou z příčin nespavosti. Díky možnosti zapnutí předního světla si lze číst i za úplné tmy.

Hardware, podpora formátů a další využití

Výkonnostně si čtečka rozhodně polepšila. Nově dostává dvoujádrový procesor a dvojnásobnou RAM o 512 MB. Tím se zrychluje jak svižnost a plynulost otáčení stran, tak celková rychlost přístroje.

Co se týče konektivity, je zde přinejmenším podpora Wi-Fi. Služby PocketBook Cloud a mobilní aplikace PocketBook Reader zajišťují rychlou synchronizaci mezi čtečkou a dalším zařízením (notebook, mobilní telefon, tablet). Díky funkci Send-to-PocketBook a službě Dropbox PocketBook si jednoduše přes e-mail zašlete potřebný dokument, který chce umístit do čtečky, aniž byste museli vytahovat kabel pro připojení čtečky k počítači.

Čtečka podporuje 23 formátů (19 knižních a 4 grafické), včetně těch nejčastěji se vyskytujících. Konkrétně se jedná o tyto formáty: PDF, PDF (DRM), EPUB, EPUB(DRM), DJVU, FB2, FB2.ZIP, DOC, DOCX, RTF, PRC, TCR, TXT, CHM, HTM, HTML, MOBI, ACSM. Čtení si můžete uzpůsobit dle vašich představ, lze upravit formátování písma i orientaci displeje.

V zařízení najdete i kalkulačku, kalendář, šachy, prohlížeč fotografií, hry Klondike a Had, šachy a Sudoku. Čtečka je samozřejmě bez reklam.

Závěr

Novou čtečku PocketBook musíme jednoznačně doporučit, a to zejména v případě, že hledáte zařízení v nižší cenové relaci. Poměr cena/výkon je zkrátka jedním slovem skvělý. Ať už hovoříme o skvělém displeji, rychlosti nebo kompaktnosti. Jasně, narozdíl od nedávno recenzovaném modelu Kindle Paperwhite 5 nečekejte zvýšenou odolnost, Bluetooth, ani obrovskou výdrž baterie. Je však třeba mít stále na paměti, o jaké kategorii čteček zde pak hovoříme. Někomu by ze začátku mohla činit problém právě absence dotykového ovládání, ale není to nic, na co by si člověk časem nezvykl. Pokud tedy hledáte levné, ale kvalitní zařízení, které je šetrné k vašim očím a zároveň je velmi výkonné, určitě PocketBook Basic Lux 3 zvažte. Čtečka může být i díky podpoře českého a slovenského menu skvělou volbou pro děti nebo starší publikum.