Redakce v Bradavicích, aneb recenze Hogwards Legacy

• Vizuální efekty
  • Spousta hodin zábavy

Mínusy

• Lacinější příběh
  • Mimika postav

Videorecenze

Snad každý zná příběh čaroděje Harryho Pottera, který přežil smrtící kletbu a je doprovázen přáteli Ronem a Hermionou. Tato nerozlučná trojice proslula po celém světě a příběh J.K. Rowlingové se zapsal mezi jedny z nejpopulárnějších příběhů 21. století. Dnes se podíváme na herní zpracování tohoto legendárního kouzelnického světa, kterého se ujali vývojáři ze studia Avalanche Software, a zhodnotíme, jak se jim podařilo magií opředený příběh převést do herního zážitku.

Hra je dostupná pro platformy PlayStation 4/5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch a PC. (aktuálně nejvýhodnější ceny naleznete níže pod tlačítkem)

Nezmeškejte Bradavický Express

Hogwarts Legacy je akční RPG hra, která hráče vtahuje do světa čar a kouzel a nabízí obrovské množství obsahu. Jedním ze zajímavých prvků hry je možnost vytvořit si studenta podle vašich představ. Můžete si vybrat z různých povah, vzhledu, výšky, barvy pleti, vlasů a dalších detailů, což zaručuje jedinečnost vaší zvolené postavy, plně se tak můžete vcítit do role kouzelníka. Samozřejmě vás nemine ani posezení s Moudrým kloboukem na hlavě a zvolení si koleje na základě vašich odpovědí, nicméně pokud se vám volba Moudrého klobouku nezamlouvá, můžete si libovolně vybrat i jinou kolej než tu, která vám byla přidělena.

Již byly hry, které vás zavedly do onoho kouzelnického světa, nicméně žádná nebyla tak detailní a obsáhlá jako právě Hogwards Legacy. Celé Bradavice jsou obrovským hradním komplexem plným fascinujících detailů, od pohyblivých obrazů, měnících se schodišť, tajných místností, přilehlých pozemků školy, jako je famfrpálové hřiště, domeček šafáře Bradavic nebo Prasinky. Mapa je mnohem obsáhlejší a při bádání narazíte na spoustu vedlejších aktivit, užít si můžete například Merlinovy výzvy, různé hádanky a spoustu dalších. Celý svět vám nabízí nespočet možností k prozkoumávání, kterým můžete strávit hodiny a hodiny.

Co celé atmosféře z prostředí přispívá, je jeho interaktivita. Když se pohybujete po Bradavicích, nemáte pocit, že se tam NPC jen vyskytují, ale vše na sebe krásně reaguje, studenti se mezi sebou baví a po hradě se pohybují na základě aktuální denní doby. Ostatní studenti, obrazy, brnění a duchové na vás reagují, a tak máte pocit, že svět kolem vás opravdu žije vlastním životem.

Velmi jsme uvítali možnost rychlejšího přesouvání po mapě. A ne pouze po svých, ale můžete využít hned několika způsobů, nabízí se použití odemčených bodů po mapě v podobě krbů, létání na koštěti nebo dokonce hipogryfovi.

Příběh neurazí

Pokud jste si mysleli, že nastoupíte do prvního ročníku a postupně absolvujete všechny ročníky, musíme vás vyvést z omylu. Nastoupíte totiž později, a to rovnou do pátého ročníku jako mimořádně nadaný student, jenž je schopný ovládat prastarou magii. Po výběru koleje, která nemá žádnou velkou váhu na příběh, se pustíte do plnění samotného příběhu. Kromě hlavních misí zde najdete i vedlejší, přičemž některé z nich musíte nejprve splnit, abyste byli schopni se v hlavní příběhové linii posunout dál. Příběh jako takový není žádným převratným srdcervoucím dílem, ale určitě neurazí. Budete odhalovat tajemství o minulosti školy, potkávat ikonické postavy z knih a filmů o Harrym Potterovi a čelit nebezpečím, která hrozí kouzelnickému světu.

Dostanete se do kontaktu se spoustou postav, se kterými budete navazovat přátelství, a mnohé z nich vás budou schopny naučit se něčemu novému. Nicméně dialogy jsou spíše repetetivní a z nabízených možností jsou často na stejné brdo. Nezaznamenali jsme, že by naše odpovědi měly nějaký vliv na vývoj v příběhu.

Kletby, které se nepromíjí

Jak už jsme u RPG her zvyklí, nesmí chybět systém levelů a zkušenostních bodů, které využíváte v několika talentových stromech pro zlepšování schopností. Co si pod tím představit? Každé sesílané kouzlo má různé využití. Talentové body vám poskytují možnost tyto zaklínadla a vaše kouzelnické schopnosti vylepšovat, díky čemuž se z vás stává mocnější a obávanější kouzelník. Nesmíme samozřejmě opomenout kletby, u kterých víme, že se nepromíjí. Jsou to Imperius pro ovládání mysli druhých, kletba Cruciatus, jejímž použitím můžete druhé mučit, a jako poslední a nejmocnější kletba, všem dobře známá, Avada Kedavra, jež druhé zabije. I přes to, že by se tyto kletby promíjet neměly, musíme konstatovat, že za použití těchto kouzel ve hře vás nečeká žádný negativní postih, kouzla mají pouze vyšší cooldown než ostatní.

Pro rychlé sesílání kouzel využíváte 4místných barů a díky již zmíněným talentovým bodům můžete mít až 4 sloty, mezi kterými můžete rychle přepínat. Je ovšem důležité dobře kouzla kombinovat, jelikož některé nepřátele musíte napřed zasáhnout specifickým kouzlem stejné barvy jakou má jejich štít, abyste je mohli porazit nebo vrhnutím okolního předmětu. Jako výjimečně nadaný student máte  možnost využití i takzvané prastaré magie, jejíž používání je omezeno, a dobíjíte ji porážením protivníků. Výběr cíle je automatický nebo se můžete zaměřit pouze na jeden a mezi jednotlivými nepřáteli si vybírat sami. Zabránit příchozímu útoku lze s pomocí obranného kouzla Protego nebo musíte uskočit. Celá mechanika soubojů na nás nechala velmi dobrý dojem i díky velkému počtu možných kombinací kouzel a vizuálnímu zpracování.

Ve hře naleznete i inventář, který využijete pro sbírání nejrůznějších předmětů. Mezi hlavní patří především vybavení, jež vám přidává bonusové body ke zdraví nebo útoku. Róby, rukavice, šály, brýle a mnoho dalšího však nacházíte poměrně v četném množství, takže přebývající vybavení můžete buďto prodat, nebo zahodit. Hra vám také nabízí vaření lektvarů či pěstování nejrůznějších bylin. K tomu můžete využít i vaši tajnou místnost, kterou si můžete mimo jiné vybavit nábytkem, obrazy, svícny nebo kotlíkem a záhony.

Z grafiky vám spadne brada

Na vizuální stránce bychom našli nějaké ty nedostatky a bugy, ale celkově vzato je grafické zpracování hry parádní. Celý kouzelnický svět plný malých detailů na vás při hraní neustále zanechává „wow“ efekt. Ve hře se vystřídají všechna roční období a při každém vše vypadá naprosto fantasticky. Je pravdou, že bychom vytkli zpracování mimiky charakterů, která není kdovíjak skvělá, ale kromě toho na nás vše působilo neskutečně. Hru jsme testovali na konzoli Playstation 5, kde máte na výběr mezi několika nastaveními. Prvním je Fidelity, u kterého máte možnost i Ray-Tracingu, ale za cenu nižší snímkové frekvence (30 FPS), Performance pro 60 FPS, Balanced pro vyvážený herní zážitek nebo HFR (high framerate mode).

S načítáním obsahu se setkáváme v průběhu pohybu po hradě nebo při pohybu po mapě. Každopádně se neobjevuje načítací obrazovka, pokud nevyužíváte krby pro rychlý přesun, ale před vstupem do jiné části hradu čekáte zhruba 2-3 vteřiny. Nic, nad čím byste se nějak pozastavovali nebo vám kazilo herní zážitek.

Závěr

Celou hru bychom shrnuli jako velmi povedenou akční RPG hru, která nám umožnila podívat se na známá místa, které jsme mohli vidět ve filmech nebo o nich číst v knihách. Díky hře můžeme prožít příběh kouzelníka v nádherném, propracovaném světě plném kouzelných tvorů, hádanek, nástrah a nebezpečí. Avalanche Studio zvládlo hru bravurně. Vytkli bychom horší zpracování mimických animací, které nedokáží moc dobře vyjádřit emoce charakterů, a také trošku lacinější příběh.

Hra je i přes tyto nedostatky zábavná, poutavá a kouzelnický svět vás plně vtáhne do svého dění. Pro fanouška, který má rád sérii o Harrym Potterovi, bude tento titul určitě skvělou nostalgickou vzpomínkou, a ti, kteří tento příběh neznají, určitě ve hře najdou také zálibu. Za nás tento kouzelnický trhák nabízí báječný herní prožitek a spoustu hodin zábavy při prozkoumávání Bradavic.  Tak vzhůru do světa čar a kouzel!