„Smajlíci“ „učí“ algoritmus z MIT, jak poznat sarkasmus i emoce

Emoji, populární internetové ideogramy, „trénují“ AI algoritmus DeepMoji vyvinutý akademiky na Massachusettském technologickém institutu, jak poznat sarkasmus či emoce.

„Chtěli jsme studovat rasismus nebo šikanu na sociálních sítích, ale tradiční metody nezvládají moderní slang,“ řekl webu digitaltrends.com postgraduální student z MIT Bjarke Felbo a dodal, že se rozhodl s kolegy „obrátit pro pomoc na bezpočet ‚smajlíků‘ na sociálních sítích a AI techniky“.

DeepMoji, který s docentem Lyadem Rahwanem vyvinuli, se naučil rozeznávat emoce a významy ze slangových slov a rozluští i slovní obraty. Například si AI algoritmus „uvědomoval“, že obrat typu „to je do prdele ono!“ má ve skutečnosti pozitivní vyznění a věta „rád uklízím toalety“ je myšlena jako sarkasmus.

Felbo říká, že rozumět modernímu slangu a sarkasmu je nezbytné k odhalování urážek na sociálních sítích. „Základem je myšlenka, že pokud AI model bude schopný předpovídat, která ‚smajlík‘ doprovodil určitou větu, má základní porozumění emočního kontextu té věty,“ vysvětluje. Jeho tým ho tak naučil predikovat emoji z rozsáhlé databáze 1,2 miliardy tweetů.

Během jedné z „lekcí“ měl DeepMoji za úkol rozřadit „smajlíky“ do kategorií jako negativita, pozitivita nebo láska. Na základě těchto kategorií je podřadil do subkategorií jako „naštvaný“ nebo „rozčilený“. Pokud podle Felba rozumí AI algoritmus jemnějším rozdílům ve vyjadřování emocí v jazyce, je mnohem jednodušší naučit AI pojmy jako sarkasmus.

Vědecký pracovník z MIT poznamenal, že DeepMoji rozumí emocím v každém textu, ne pouze v emoji. Prý na něm testovali různé typy textů jako nadpisy ve článcích, seriózní debatní fóra nebo emocionálně zabarvené zážitky.

 

Zdroj: digitaltrends.com