Společnost Wisk Aero představila nejnovější létající taxík, který by se mohl dočkat certifikace FAA
Společnost Wisk Aero představila své poloautonomní letecké taxi 6. generace. Sebevědomě jej přitom označila za „vůbec prvního kandidáta na typovou certifikaci autonomního eVTOL ze strany FAA“. Jeho konstrukce vypadá jako výrazně aktualizovaná verze leteckého taxi Cora, které bylo v letu poprvé k vidění na Novém Zélandu v roce 2018. Společnost Wisk Aero však svůj nejnovější stroj prozatím v letu neukázala a ani podrobně neuvedla průběh certifikace.
Podle společnosti Wisk může čtyřmístné letadlo letět rychlostí až 204–222 kilometrů za hodinu ve výšce 760 až 1 220 metrů nad zemí. Jedná se o letoun typu VTOL (vertikální vzlet a přistání) s dvanácti vrtulemi, který má vpředu sklopné pohonné jednotky a vzadu pevné jednotky pro vztlak. Podle tiskové zprávy nabízí dolet až 145 kilometrů a oproti předchozím verzím má vylepšené ovládání a efektivnější hospodaření s energií.
Společnost Wisk tvrdí, že v taxíku je „méně pohyblivých částí, žádná hydraulika, žádný olej a žádné palivo“, což slibuje bezpečnější létání. Uvedla také, že je „navržen tak, aby překonal dnešní přísné normy letecké bezpečnosti, podle nichž je pravděpodobnost nehody jedna ku miliardě“.
Wisk uvedl, že tento nový model je kandidátem na certifikaci FAA, která by mu umožnila přepravovat cestující v USA. Získat certifikaci je však náročným úkolem i pro zavedené výrobce letadel, jako je Boeing, kteří používají standardní konstrukce letadel.
Wisk ale není jedinou společností, která je odhodlána dotáhnout tuto záležitost s leteckými taxíky do konce. Společnost Joby získala na začátku letošního roku povolení FAA pro své služby letecké taxislužby, což jí umožňuje komerční provoz. Ve skutečnosti však může pouze zahájit testování svých služeb, jelikož ještě potřebuje certifikaci FAA pro svůj prototyp letadla, než bude moci skutečně přepravovat lidi.
Zdroj: engadget.com