Zdroj: Unsplash

Systém automatického nouzového brzdění nedokáže při běžných rychlostech zabránit nehodám

Podle nového výzkumu Americké automobilové asociace (AAA) je automatické nouzové brzdění (AEB) relativně efektivní v prevenci zadních nárazů při nízkých rychlostech, ale při běžných rychlostech je skoro nefunkční. 

Společnost AAA chtěla na čtyřech běžných vozidlech otestovat, jak se systém AEB vyvinul od doby, kdy byl před téměř 20 lety poprvé umístěn do sériově vyráběných vozidel. K testování byla vybrána čtyři vozidla, která byla vybavena asistenčními prvky pro řidiče, jež zahrnují systém AEB: Chevrolet Equinox LT 2022; Ford Explorer XLT 2022; Honda CR-V Touring 2022 a Toyota RAV4 LE 2022. Výsledky testu nebyly příliš dobré.

AAA chtěla zjistit, jak dobře systém funguje ve dvou nejčastějších – a nejsmrtelnějších – scénářích nehod: při bočních nárazech a při nárazech během odbočování vlevo před protijedoucími vozidly. V letech 2016 až 2020 tyto dva typy nehod představovaly téměř 40 % všech smrtelných nehod osobních vozidel, při nichž narážející vozidlo neztratilo trakci nebo před střetem neopustilo vozovku.

V obou testech nedokázal systém AEB zabránit 100 procentům nehod zinscenovaných společností AAA. Systém také nedokázal upozornit řidiče ani nedokázal snížit rychlost vozidla.

Při testech nárazů zezadu si systém AEB vedl o něco lépe – ale pouze pokud byla udržována nízká rychlost. Při rychlosti 30 km/h systém zabránil 17 z 20 nehod, tedy 85 %. Při rychlosti 40 km/h však systém AEB zabránil pouze šesti z 20 nárazů zezadu, tedy 30 procentům.

Není to poprvé, co AAA upozorňuje na nedostatky automatického brzdění a dalších asistenčních prvků řidiče. Studie asociace z roku 2019 zjistila, že systém AEB není efektivní ani při brzdění před chodci při rychlosti 20 km/h.

Zdroj: www.theverge.com