Toyota představila koncept multifunkčního elektrického autonomního vozidla pro převoz lidí i nákladu

Automobilka Toyota na právě probíhajícím veletrhu CES představila koncept multifunkčního elektrického autonomního vozidla s názvem e-Palette, které bude určeno pro převoz lidí a nákladu i poskytování různých služeb. Na projektu spolupracují giganti jako Amazon, Uber, Mazda či Pizza Hut.

Podle druhého největšího výrobce aut na světě mají tato vozidla v blízké budoucnosti sloužit k různým účelům, počínaje spolujízdami a sdílením vozů a rozvozem balíků po poskytování mobilních kancelářských nebo prodejních prostorů. Budou se také moci proměnit v mobilní kliniky či hotelové pokoje, improvizované zasedačky apod. V závislosti na konkrétní službě bude multifunkční vůz podle potřeby měnit svou velikost, konkrétně od 4–7 m. K jinému použití  jej bude možné rekonfigurovat během 24 hodin.

Vozidlo bude vybaveno otevřeným ovládacím rozhraním, které umožní partnerům Toyoty instalovat do něj své vlastní automatizované systémy řízení. V této souvislosti bude mít e-Pallete zabudovanou technologii s názvem Guardian, jež bude v případě nutnosti sloužit jako bezpečnostní pojistka proti možným selháním systémů.

Svou velikostí vozidlo připomíná autonomní minibus Navya, pojme 6–8 lidí a do vínku dostalo čtyři nápravy. Toyota má s vozidlem budoucnosti velké plány a chce je začít testovat již v roce 2020. Pokud vše půjde podle plánu, mohlo by jedno takové vozidlo fungovat pravděpodobně jako minibus v olympijské vesnici v době konání letních olympijských her v Tokiu za přibližně dva a půl roku.

Automobilce sice trvalo oproti konkurentům déle, než přišla s hmatatelným dlouhodobým plánem v oblasti samořízených vozů, nicméně vše si nyní vynahrazuje smělým plánem investovat do roku 2020 miliardu dolarů do autonomních technologií a s tím související umělé inteligence. Šéf automobilky Akio Toyoda na veletrhu prohlásil, že oznámení e-Pallete je „velkým krokem kupředu v našem rozvoji směřovaném k udržitelné mobilitě“, čímž prý automobilka „ukazuje trvalou snahu expandovat za hranice tradičních osobních vozů a nákladních aut a vytváří nové hodnoty včetně služeb pro zákazníky“.

 

Zdroj:  theverge.com, reuters.com