Tržní podíl Applu v Asii klesá, mohou za to vysoké ceny iPhonů a velká konkurence čínských výrobců

Apple řeší vážný problém – tržní podíl jeho iPhonů v některých asijských zemích v současnosti v lepším případě stagnuje, v horším klesá. Může za to mimo jiné jejich vysoká cena a doslova „brutální“ konkurence ambiciózních čínských značek jako Xiaomi, Vivo nebo Oppo.

Nejen výše uvedené firmy dokáží dnes na asijských trzích nabídnout solidně výkonné telefony za ceny, které jsou až několikrát nižší než iPhony. Některé disponují i funkcemi, které iPhony nemají, a nemálo z nich také láká na podstatně delší výdrž baterie.

Např. v Indii stojí průměrný smartphone v přepočtu kolem 200 dolarů, což znamená, že většina zákazníků se musí poohlédnout po jiných možnostech, než je iPhone. Jediným telefonem Applu, který se do této cenovky vejde, je iPhone SE z roku 2016.

Snad nejvíce je pokles tržního podílu Applu vidět v Číně. Zatímco v roce 2013 měl na zdejším trhu podíl 13 %, nyní je to pouze 8 %. Ve zmíněné Indii je to dnes ještě méně, jen 2 %, nicméně zde se Applu nikdy moc nedařilo, proto zde nezažívá takový pokles jako v případě čínského trhu (mimo jiné i z toho důvodu, že tu dobře nefungují služby jako Apple Maps nebo hlasová asistentka Siri).

Přestože šéf Applu Tim Cook se nedávno vyjádřil v tom smyslu, že Indie je pro společnost důležitým trhem, snaha se zde více prosadit bude možná ještě těžší než získat zpět ztracené pozice v Číně, protože v druhé nejlidnatější zemi světa se skvěle daří např. zmíněné společnosti Xiaomi, která některé své modely prodává exkluzivně právě na perspektivním indickém trhu. V období let 2015–2017 zde Xiaomi zvýšilo svůj tržní podíl ze 3 % na 19 %.

I když má Xiaomi se svými smartphony v Indii již delší dobu značný úspěch (oblíbená je  např. řada Redmi Note a velkým hitem je zde model Redmi Note 4 za v přepočtu kolem 160 dolarů), na svou příležitost čekají i Oppo a Vivo. V současnosti je Indie a Indonésie plná billboardů propagujících jejich telefony a srovnávajících je právě s iPhony. Některé smartphony těchto společností sázejí na populární „hrátky“ s vlastními portréty – k tomuto účelu používají proprietární software, který na „selfie“ fotografiích např. vyhlazuje vrásky, takže uživatelé na nich vypadají mladší. Takovou funkcí se iPhony pochlubit nemohou.

 

Zdroj: phonearena.com