Úřad FTC si „posvítí“ na lootboxy

Americký úřad na ochranu spotřebitelů Federal Trade Commission (FTC) oznámil, že začal prošetřovat lootboxy. Stalo se tak poté, co tato otázka byla vznesena na zasedání senátního podvýboru pro obchod, vědu a dopravu.

Konkrétně ji vznesla senátorka Maggie Hassanová, která přítomné zástupce FTC požádala, aby se kontroverzní formou mikrotransakcí úřad začal zabývat. Podle jsou lootboxy nyní ve videoherním průmyslu „zakořeněné“ a jsou „přítomné ve všem, počínaje mobilními hrami pro příležitostné hráče, konče vysokorozpočtovými tituly“. V roce 2022 prý byznys s lootboxy může „nabobtnat“ až na 50 mld. dolarů.

Na jednání podvýboru také citovala nedávno vydanou zprávu britské Komise pro regulaci hazardu a zdůraznila, že nejvíce ovlivnitelné lootboxy, jež považuje za blízké hazardu, jsou děti. (Komise ve zprávě píše, že lootboxy otevřelo 31 % dětí ve věku 11–16 let, nicméně neuvádí, jestli si je koupily za reálné peníze, nebo je získaly hraním. Každopádně nezjistila, že lootboxy mají přímou vazbu na hazard.)

K senátorčinu podnětu se vyjádřilo sdružení Entertainment Software Association, které na vládní úrovni zastupuje zájmy herních vydavatelů. Podle něj lootboxy „zlepšují zážitek, který videohry nabízejí“, a nejsou formou hazardu.

Lootboxy, které si našly cestu zejména do populárních multiplayerových FPS jako Overwatch, se staly ostře sledovaným veřejným tématem i v jiných zemích, např. ve Velké Británii, Austrálii nebo Belgii. Posledně jmenovaná je před časem dokonce zákonem zakázala.

 

Zdroj: ladbible.com, endgadget.com