Pierre Omidyar – ten, kdo dal světu eBay

V dnešním díle našeho seriálu o nejvýznamnějších osobnostech technologického světa si představíme americko-íránského počítačového inženýra a internetového podnikatele Pierra Omidyara, který se zapsal do historie založením největší internetové aukční síně eBay. Je znám také jako zakladatel investiční nadace Omidyar Network, která finančně podporuje neziskové i obchodní společnosti v oblastech jako vzdělávání, finanční inkluze nebo občanská angažovanost.

Jaká byla dosavadní životní dráha velkého podporovatele nezávislé žurnalistiky, který je držitelem ocenění EY Entrepreneur of the Year za rok 1999 a jehož majetek se odhaduje na 10,5 mld. dolarů? 

Učaruje mu on-line obchod

Narodil se jako Parvíz Omidyar v roce 1967 íránským emigrantům v Paříži. Jeho matka Elahé Omidyar Mir-Djalaliová je známou lingvistkou a akademičkou a otec Cyrus lékařem. Když mu bylo šest let, přijal otec nabídku na stáž v USA, a tak se rodina přestěhovala do Baltimoru, kde Cyrus nastoupil jako urolog v Lékařském centru Univerzity Johnse Hopkinse. Pierre se již od mládí zajímal o počítače a již ve 14 letech napsal program na katalogizaci knih ve školní knihovně. Po ukončení střední školy St. Andrew’s Episcopal School v roce 1984 začíná nejprve studovat na Kalifornské univerzitě v Berkeley a poté Tuftsovu univerzitu v Massachusetts, obor počítačové vědy.

https://www.thefamouspeople.com/profiles/images/pierre-omidyar-3.jpgPo získání bakalářského titulu v roce 1988 nastupuje do firmy Claris, pobočky společnosti Apple Computer, kde vyvíjí software pro počítače Macintosh. V roce 1991 zakládá se třemi přáteli softwarovou firmu Ink Development Corp., která jako vedlejší činnost nabízí službu on-line nakupování. Později se přejmenovala na eShop Inc. a v roce 1996 ji koupil Microsoft. Omidyar pro firmu pracoval jako softwarový inženýr do konce roku 1994, poté přijal místo vývojového inženýra služeb ve společnosti General Magic, podnikající v oblasti mobilních komunikací. Tou dobou však již několik let usilovně přemítal o potenciálu on-line obchodu i technických obtížích, které byly s rodícím se internetovým segmentem spojeny.

Zrod eBaye

Omidyar v době, kdy žil a pracoval v San Francisco Bay Area v Kalifornii, potkal svou budoucí ženu Pamelu, která jej podle jisté legendy přivedla na myšlenku vytvořit internetovou aukční síň. Jeho žena prý totiž byla vášnivou sběratelkou dávkovačů bonbonů PEZ a on jí chtěl pomoci dávkovače prostřednictvím takové služby lépe získávat. V roce 1995 tedy vytvořil na svém osobním webu jednoduchý prototyp P2P aukční síně pro nákup a prodej sběratelských předmětů a v září ji pod jménem Auction Web spustil. (Omidyar se později nechal slyšet, že historka, že nápad na internetovou aukční síň dostal v souvislosti s dávkovači PEZ bonbonů, je „mediálně nadsazená“. Podle jiných byla vymyšlena jako marketingový tah k přilákání pozornosti k začínající službě.)

Prvním předmětem, který se na stránce prodal, však nebyl dávkovač PEZ bonbonů, ale poněkud překvapivě rozbité laserové ukazovátko. Omidyar tím byl zaskočen – nemohl pochopit, proč by někdo chtěl platit za něco, co nefunguje. Nakonec se od kupujícího dozvěděl, že rozbité laserové ukazovátko potřeboval do své sbírky. Za každý prodej si Omidyar účtoval malý poplatek, který mu sloužil jako zdroj financování expanze služby. Za několik měsíců již vydělával více než ve zmíněné firmě Magic Leap a v polovině roku 1996 dal výpověď a zaměřil se plně na technický i obchodní rozvoj svého byznysu.

Boom eBaye

V témže roce se v aukční síni začaly nabízet např. letenky a do té doby v ní proběhlo kolem 250 tisíc aukcí. V polovině následujícího roku to bylo již téměř 800 tisíc aukcí za den. Ten samý rok změnil Omidyar název služby a společnosti, která ji provozovala, na eBay a službě se začíná dařit ještě lépe. Velký úspěch zaznamenává např. licencovaný prodej řady populárních plyšových hraček Beanie Babies od společnosti Ty Warner, kterých se tu prodalo za 500 mil. dolarů. V roce 1998 vstoupila společnost na burzu a první den obchodování se cena jedné akcie zvýšila téměř trojnásobně. Tou dobou má služba již milion registrovaných uživatelů a Omidyar se doslova přes noc stává miliardářem. Rychlý růst se nicméně neobešel bez problémů – o rok později web opakovaně vypadává a jeden takový výpadek trvá téměř celý den. Společnost však reaguje dostatečně rychle, několika tisícům prominentních uživatelů se po telefonu omlouvá a částečně ztracenou důvěru brzy získává zpět.

V novém tisíciletí je eBay již natolik zavedenou značkou, že si může dovolit akvizice jiných firem. V roce 2001 tak kupuje on-line aukční síň iBazar, o rok později společnost PayPal, provozující známý internetový platební system stejného jména, a v roce 2003 další aukční síň CARad.com a čínskou e-komerční společnost EachNet. Tou dobou eBay diverzifikuje své služby a umožňuje uživatelům nabízet prodeje např. s cedulkou „nejlepší nabídka“ nebo zafixovat cenu. V roce 2005 zavádí kategorii pro prodej a nákup přebytkových průmyslových strojů a podnikového vybavení.

Z eBaye se rychle stal internetový gigant, který momentálně působí ve více než 30 zemích světa a pracuje pro něj více než 15 tisíc zaměstnanců. Loni činily jeho tržby necelých 9,6 mld. dolarů, téměř 13krát více než v roce 1998, a jeho současná tržní kapitalizace je necelých 35 mld. dolarů  Mnoho firem nyní eBay používá ke stanovování cen svých produktů a služeb a dnes je nejen největší on-line aukční síní, ale patří i mezi největší internetová C2C a B2B tržiště.

Další aktivity

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Pierre_Omidyar_%2850911250%29.jpgOmidyar byl šéfem společnosti jen do roku 1998, poté se stal předsedou představenstva. V současnosti je řadovým členem představenstva a ve firmě má minoritní podíl. V posledních letech se věnuje dobročinným projektům a projektům v oblasti on-line investigativní žurnalistiky. Kromě na začátku zmíněné nadace Omidyar Network založil o rok později, tedy v roce 2005, fond Omidyar-Tufts Microfinance Fund, který se zabývá poskytováním mikropůjček podnikatelům z rozvojových zemí. O pět let později stál u zrodu investigativně zaměřeného zpravodajského webu Honolulu Civil Beat a v roce 2013 oznámil založení mediální organizace First Look Media, podporující nezávislou žurnalistiku. Jedním z jejích projektů je web The Intercept, který se věnuje nezávislé investigativní a podle svých slov i kontroverzní žurnalistice.