Zdroj: https://www.fraunhofer.de/en/press

Speciální technologie laserového leptání může pomoci letadlům zbavit se ledu na křídlech

Pokud jste někdy letěli letadlem v zimě, kdy byly okolní teploty pod bodem mrazu, pravděpodobně jste zažili proces odmrazování letadla. Při něm je nutné odstranit z letadla přimrzlý led a sníh, který by mohl za letu způsobovat problémy. Tento proces trvá řádově několik minut, a kromě toho, že zdržuje provoz letiště, tak je také poměrně nákladný. Letadla mají také vyhřívání v křídlech, aby se s námrazou mohla vypořádat i během letu, tento sytém je však energeticky velmi náročný.

Vědci z Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology IWS ve spolupráci se společností Airbus a Dresden University of Technology navrhli způsob, jak řešení tohoto problému pomoci. Používají k tomu takzvanou Direct Laser Interference Patterning (DLIP). Ta je založena na několika laserových paprscích, které vytvářejí na povrchu materiálu složité leptané vzory různé hloubky.

Tyto struktury jsou pouhým okem neviditelné, avšak způsobují to, že voda i další látky nedokážou na povrchu ulpět a snadněji kloužou dolů. Testy ukazují, že ve výšce 10 kilometrů při rychlosti 500 mil za hodinu trvá u běžného křídla odstranění přebytečného ledu díky tepelným zářičům o výkonu 60 W přibližně minutu. Křídlo ošetřené laserovým leptáním se za stejných podmínek zbavilo námrazy za pět vteřin.

Letadla by tak mohla ušetřit za energii vyplýtvanou dlouhým ohříváním nebo mít v křídlech menší výtopné systémy, které by byly stejně účinné, jen lehčí a s menší spotřebou energie. Na zemi by docházelo při odmrazování letadla ke spotřebě menšího množství rozmrazovací tekutiny.

Stejná technologie by mohla být použita také na lopatkách větrných elektráren, u nichž představuje led velký bezpečnostní problém. Při úpravě by se dalo laserové leptání využít i u skel automobilů, které by tak nebylo nutné v zimě oškrabovat.

Zdroj: gizmodo.com