Materiál vyvinutý ČVUT výrazně prodlužuje životnost leteckých komponent

Asi málokteré výrobní odvětví je tak závislé na opravdu kvalitních materiálech jako letectví (a samozřejmě kosmonautika). Letadla jsou zkrátka stroje, kde se nesmí nic porouchat. A některé komponenty v letadlech vydrží v dohledné době mnohem více a to díky vývojářům z pražského ČVUT.

Materiáloví inženýři z tamní Katedry řídící techniky totiž vyvinuli unikátní sedmivrstvý povlak, který zajistí menší opotřebování některých mechanických částí. Ten našel své uplatnění u výrobce Jihlavan, a.s., který jej začal používat k ochraně šnekového soukolí aktuátoru dodávaného do letadel Airbus A320 a do dalších strojů.

Aktuátor je zařízení, které převádí rotační pohyb elektromotorů na pohyb přímočarý a využívá se k ovládání mechanických prvků na křídlech a ocasních plochách, tedy defacto k řízení celého letadla. Tyto součástky jsou extrémně namáhané a je nutné je měnit.

Povlak vyvinutý na ČVUT kombinuje extrémně tvrdé karbidy wolframu, měkké metalické vrstvy a speciální samomaznou složku čímž zabraňuje opotřebení. Je přitom tenčí než lidský vlas a nepřekáží tak v pohybu extrémně přesných součástek s minimální vůlí. Šnekové soukolí, které je jím ošetřeno navíc téměř nepotřebuje mazivo.

Podle dosavadních testů by nové vylepšení mohlo prodloužit životnost celého aktuátoru na 30 let a 40 000 letových hodin. Díky tomu jej nebude nutné měnit po celou dobu provozu letadla. Svého nasazení by se nový materiál mohl dočkat také v českých bitevnících Aero L -39NG a L410 NG. ČVUT a Jihlavan budou díky výborným výsledkům spolupracovat i na dalších projektech a materiálech.

Zdroj: tisková zpráva