V Mladé Boleslavi otevřeli první učebnu využívající virtuální realitu v ČR

Virtuální realita nemusí být pouze prezentačním nebo zábavným nástrojem, ale může sloužit také k výuce. Své o tom ví Tomáš Brngál, zakladatel startupového projektu Virtual Medicine, který s podporou společností Samsung a Penta Hospitals CZ otevřel první dvě virtuální anatomické učebny (VAU) na území České republiky.  Pomocí virtuální reality se tak budou moci vzdělávat studenti středních zdravotnických škol v Mladé Boleslavi a v Šumperku a jednu z nich jsme si mohli prohlédnout na vlastní oči.

Virtuální učebna

Učebna na Střední zdravotnické a Vyšší odborné škole zdravotnické v Mladé Boleslavi vypadá na první pohled jako standardní učebna s několika kostrami a anatomickými modely. Odlišuje jí pouze velká televize a také šestnáct virtuálních headsetů vybavených telefony Galaxy S8, které leží na lavicích.

Brýle v sobě obsahují aplikaci Human Anatomy VR, která je zásadní pro fungování celé učebny. Studenti si díky ní mohou v ve virtuální realitě detailně prohlížet anatomii lidského těla, vypínat a zapínat různé soustavy, či provádět řezy tělem v konkrétním místě. Při pohledu na jednotlivé části modelů se zobrazí informace o tom, co to přesně je a k čemu daná část lidského těla slouží.

Kromě toho, je možné brýle mezi sebou spojit, tak, aby brýle pedagoga byly hlavní a žákům se zobrazilo to, co právě vidí a k čemu jim dává výklad. K prověření znalostí studentů pomůže testovací rozhraní, které je součástí aplikace.

Verze aplikace Human Anatomy VR pro střední školy je jednodušší než univerzitní a obsahuje také méně faktografických informací tak, aby obsahovala to, co studenti středních škol potřebují vědět a nezahlcovala je přemírou informací.

Příběh Virtual Medicine- když chcete něco změnit, změňte to samy

Velice zajímavý je i příběh startupu Virtual Medicine. Prvotním impulsem jeho vzniku bylo zdlouhavé učení anatomie, které Tomáš Brngál absolvoval během studia Lékařské fakulty v Bratislavě. Pro větší názornost si jednotlivé modely z atlasu maloval na vlastní tělo, aby si to dokázal lépe představit. Problém učebnic anatomie je totiž především v tom, že pracují pouze s plochou papíru a to co je trojrozměrné zobrazuje v pouhých dvou rozměrech. Je tedy nutné využít značnou představivost, aby bylo možné využít papírových modelů a řezů z atlasu. A Tomáše Brgnára napadlo, že je škoda, že neexistuje přesný model, který by mu umožnil studium anatomie ve virtuální realitě.

O svém nápadu řekl svému kamarádovi, jež studoval obor informačních technologií a zkusili spolu ve volném čase vytvořit první prototyp toho co je dnes velmi úspěšnou aplikací, kterou už dva roky využívá bratislavská univerzita a rok dvě střední zdravotnické školy na Slovensku. Aplikací si stáhli studenti ve 149 zemích světa a největší úspěch má v současnosti v USA.

V současné době startup Virtual Medicine zaměstnává šestnáct lidí a několik dalších testerů. S jejími zakladateli spolupracuje řada velkých mezinárodních společností a slovenská verze časopisu Forbes je dokonce umístila do svého elitního žebříčku 30 pod 30, mladých lidí, kteří mají potenciál změnit svět.

Aplikace má mezi studenty velmi dobré hodnocení a ve zpětném hodnocení většina z nich uvádí, že jim výuka za pomocí virtuální reality opravdu pomohla a uvítali by jí i v dalších oborech. Vzhledem k úspěšnému použití v praxi se počet VAU učeben na Slovensku v nejbližší době rozšíří.