Walmart ve svých obchodech testuje roboty na skenování regálů

Jeden z největších amerických obchodních řetězců Walmart testuje v obchodech roboty skenující regály se zbožím. V testovacím provozu „pracují“ na 50 pobočkách v Kalifornii, Pensylvánii nebo v Arkansasu, domovském státě Walmartu.

Stroje vyrobila společnost Bossa Nova Robotics a jejich úkolem je kontrolovat cenu zboží, zjišťovat, jestli je zboží na správném místě nebo hlídat jeho kvantitu. Ušetří tak „otrockou“ práci pracovníkům, kteří dnes musejí ručně kontrolovat každou položku zboží. Pro všechny případy budou „na place“ technici, jinak jsou ovšem roboti plně autonomní. Na výšku měří zhruba 0,6 m a jsou vybaveny technologií 3D zobrazování, díky níž se dokáží vyhnout překážkám. Pokud je cesta zablokovaná, „zapamatují“ si to a na místo se vrátí později. Oproti lidským „kolegům“ jsou prý roboti ve Walmartu o 50 % produktivnější a třikrát rychlejší.

Podle vyjádření Walmartu nemají roboti lidi nahradit, ale vhodně je doplnit tak, aby jim ušetřili námahu s kontrolou zboží v celém obchodě. Zaměstnanci se tak budou moci věnovat naplno doplňování regálů, což je činnost, kterou prý roboti v dohledné době provádět nebudou (mimo jiné proto, že naučit roboty správný úchop předmětů je stále problém). Jak agentuře Reuters sdělil Brad Bogolea ze společnosti Simbe Robotics, nasazení robotů ke kontrole zboží může velkým obchodním sítím ušetřit miliony dolarů ročně.

To, jestli se „walmartí“ autonomní roboti v obchodech rozšíří, záleží i na tom, jak si v testech povedou, nicméně první dojmy jsou prý pozitivní. Podle webu endgadget.com je otázkou, jestli budou roboti skutečně zaměstnance jen doplňovat. Walmart je prý totiž známý tím, že snižuje náklady na provoz, kdykoli je to možné, a před tím nejsou chráněni ani pracovníci řetězce.

Walmart má v oblasti automatizace i další ambice. Již nějakou dobu testuje drony pro doručování zboží domácnostecm nebo systém vyzvedávání zboží na ulici, resp. na speciálních místech u chodníku. V minulém roce nechal řetězec nainstalovat do obchodů samoobslužné stánky v podobě obrovských věží, odkud si zákazníci mohou vyzvedávat své on-line objednávky.

 

Zdroj: edngadget.com, reuters.com