Zdroj: airbus.com/newsroom

Airbus předstravil koncepci letadel využívajících vodík

Letecká doprava je vzhledem k omezení cestování v důsledku zdravotní krize v útlumu, to však neznamená, že by se nevyvíjela dopředu. Letecký gigant Airbus, který dlouhodobě soupeří se společnosti Boeing o místo jedničky na trhu, představil své plány na ekologičtější leteckou dopravu budoucnosti založené na vodíkovém pohonu.

Výkonný ředitel Airbusu Guillaume Faury uvedl, že tři koncepční návrhy ZEROe znamenají „historický okamžik“ pro komerční letecký sektor. Letadla s vodíkovým pohonem určená pro běžné cestující by podle něj měla vzlétnout do roku 2035. Vodíkový pohon by měl přinést výrazné snížení emisí a přispět tím ke zmírnění dopadů letecké dopravy na životní prostředí.

Odborníci na leteckou dopravu ale upozorňují, že to není poprvé, kdy je vodík vnímán jako spása pro leteckou dopravu. Vodík používaly už první vzducholodě, jejichž éru ukončila v roce 1937 katastrofa Hindeburgu. V moderních dějinách aviatiky byla pak společnost Airbus zapojena do projektu Cryoplane financovaného EU, který studoval proveditelnost letadla na kapalný vodík.

Airbus odhalil své nejnovější plány a uvedl, že jeho konstrukce pracující se speciálními vrtulemi a plynovou turbínou by mohla přepravit až 200 cestujících na vzdálenost více než 3 000 kilometrů. Motory těchto stojů by kombinovaly energii vzniklou spalováním vodíku a elektřiny z vodíkových článků.

Airbus připustil, že jedním z problémů tohoto řešení je nutná investice do infrastruktury letišť, aby bylo možné bezpečně tankovat tekutý vodík. Nové návrhy Airbusu jsou výsledkem společného výzkumného projektu, který Airbus zahájil v loňském roce se společností EasyJet.

Zdroj: bbc.com