Aplikace Facebook a WhatsApp májí problémy s bezpečným uchováváním zpráv uživatelů

Soukromí uživatelů populární facebookové aplikace WhatsApp není dostatečně chráněno, říká ve své nové tiskové zprávě nátlaková skupina Electronic Frontier Foundation (EFF). Kritice neušel ani Amazon. Píše o tom britský web independent.co.uk.

EFF zveřejnila žebříček s hodnocením firem podle toho, jak bezpečně zacházejí s daty uživatelů a chrání jejich soukromí. Aplikace Facebooku je v něm mj. kritizována za to, že potenciálně nechává „otevřená dvířka“ pro to, aby ke zprávám uživatelů měly přístup vládní úřady. Ve zprávě citované britským serverem se uvádí, že firmy mají být obecně „transparentní, pokud jde o přístup vlád k soukromým datům, a že mají bránit soukromí uživatelů, pokud je to možné“. Většina firem dosáhla podle zprávy v tomto směru pokroku.

Facebook a Amazon však má v tomto ohledu ještě rezervy. Mimo jiné se jim vytýká, že v některých zkoumaných oblastech se „nechovají jako lídři“ a „Nemají pevné zásady směrem k veřejnosti, pokud jde o upozorňování na vládní žádosti o data uživatelů, které bychom od technologických společností očekávali. Veřejně se nepřihlásili k závazku dávat podněty k soudnímu přezkoumání žádostí a nedostatečně se zastávají uživatelů,“ cituje ze zprávy server.

Kritérium „zastávání se uživatele“ je ve zprávě organizace nové a jedno z nejdůležitějších. Vyhodnocuje, jaké a jestli vůbec mají firmy zásady a postupy při možném sledování dat třetí stranou apod. Na rozdíl od kritizovaných společností zavedla např. sociální síť Twitter pravidlo, které explicitně zakazuje prodávat uživatelská data dozorovým agenturám či bezpečnostním složkám státu.

WhatsApp sice v sekci „podmínky k užívání“ jistou formulaci týkající se předávání uživatelských dat má, ale její znění je příliš vágní a nekonkrétní a Facebook by měl jasněji vymezit, kdo může např. prodávat data uživatelů a jak, dodává podle britského webu zpráva EFF.

Zdroj: independent.co.uk