Microsoft vyvinul programovací jazyk určený nevidomým dětem, funkce jsou v něm zastoupeny kostkami

Programování je hra. Je to trochu odvážné tvrzení, ale řada základních pokynů pro psaní programového kódu může být pojatá jako hra. Snahy přiblížit programování dětem pomocí hry se objevovaly už na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Důkazem toho je programovací jazyk Robot Karel (pojmenovaný po Karlu Čapkovi). Programovacích jazyků určených dětem a začátečníkům se od té doby objevila celá řada.

V řadě škol ve velké Británii je v současnosti populární jazyk Scratch pracující s vizuálním ztvárněním jednotlivých funkcí a cyklů. Programování v něm je pro mnohé děti velmi zábavné a poučné, avšak děti s vadou zraku jej bohužel používat nemohou. Společnost Microsoft se rozhodla pomoci jim a na základě programovacího jazyku Scratch vyvinula programovací jazyk Code Jumper jež se skládá z propojených fyzických kostek.

Kostek je několik druhů, jsou od sebe velmi dobře hmatově rozpoznatelné a každá z nich zastupuje jinou funkci. Vzájemné propojování do různých sekvencí, včetně větvení typu If, nebo základních cyklů, pak umožňuje přímo vytvářet jednoduché funkční programy. Důležitou součástí je také hudba, kterou lze pod jednotlivé funkce uložit. Ta mimo jiné usnadňuje dětem přesnou orientaci ve vytvořeném kódu.

Po čtyřletém vývoji byla první část stavebnice dokončena a bude k dispozici školám v USA, Kanadě, Británii, Austrálii a Indii a v následujících pěti letech počítá s celosvětovou distribucí.

Zdroj: news.microsoft.com